Below the Surface wint 's werelds belangrijkste internetprijs🎉

Oh yeah, we hebben met belowthesurface.amsterdam een prestigieuze Webby Award binnengesleept in de categorie 'weird websites'!! 😎

Below the Surface wint 's werelds belangrijkste internetprijs🎉

De belangrijkste online prijs ter wereld. De 'Oscar van het internet'. Oftewel: de Webby Awards. En wij hebben er zojuist eentje gewonnen voor Below the Surface! 🙌

Ook al ontvingen we een paar dagen terug een Zilveren Lamp voor Below the Surface, de Webby Awards zijn van andere grootte. Er waren dit jaar maar liefst 13.000 inzendingen uit ruim zeventig landen! Below the Surface werd door een jury van experts uitgeroepen tot winnaar in de categorie ‘Websites: Weird’.

Sites that just seem strange, offbeat, or odd. This category includes sites that reflect a fresh perspective in thought and action strong enough to start a revolution, change a behavior pattern, or advance old thinking lodged in bad habits — or that are just plain weird.

Een omschrijving naar ons hart! 😁

De jury van de Webby's lette bij de beoordeling onder andere op content, functionaliteit, interactiviteit en algehele gebruikservaring.

De archeologiewebsite, die we in 2018 samen met onze vrienden van Fabrique ontwikkelden voor de gemeente Amsterdam, is voortgekomen uit de werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn. Jarenlang graven aan Amsterdamse metrolijn bracht een schat aan historische voorwerpen aan de oppervlakte, die een rijk beeld schetst van de stad door de eeuwen heen.

belowthesurface.amsterdam presenteert aan de hand van een tijdbalk duizenden vondsten, van een pistool tot een kunstgebit en van een klootdolk tot een krokodillenkaak. Elke vondst vertelt een verhaal. Naast de tijdbalk zijn er tal van andere mogelijkheden om door die vondsten te browsen, zoals locatie, gebruik en materiaal. Bovendien kan een bezoeker elke vondst toevoegen aan een persoonlijke vitrine die openbaar gepubliceerd wordt.

De combinatie van eeuwenoude, curieuze vondsten en duizenden persoonlijke vitrines van bezoekers leverde sinds de lancering in juni vorig jaar een stortvloed aan enthousiaste en bewonderende reacties op via social media en de internationale pers, onder andere op de voorpagina van The New York Times.

We zijn dan ook onwijs trots, een minder tot de verbeelding sprekend onderwerp als archeologie zo toegankelijk te hebben gemaakt dat bezoekers zélf aan de slag gaan met de content op de site!


Meer weten over Below the Surface? Check de case op onze website.