Bergen verzetten: de Mijn 9292, iOS en Android hattrick

Pfoei! Zo, dat was weer een heftige week. Niet alleen zetten we samen met Fabrique Mijn 9292 live op 9292.nl, maar er werden ook nog eens twee volledige apps uitgebracht. Eéntje voor iOS en nog één voor Android.

Met Mijn 9292 kun je nu een account maken en locaties opslaan. Daarmee wordt het nóg makkelijker om tussen huis en kantoor te reizen, of om voorkeursstations en -haltes te onthouden. Mijn 9292 is niet alleen beschikbaar in de website, maar ook in de nieuwe apps die voor Android en iOS zijn gelanceerd.

We zouden kunnen omschrijven wat we hebben gemaakt, maar er is al genoeg over geschreven. Kijk maar eens:

Zo dan. En hebben we dan ons werk goed gedaan? Tja, al zeggen we het zelf: we staan bovenaan de App Store voor gratis apps in Nederland. (De apps hebben ook een rating van 4+. Best netjes dus!)

Deze updates kwamen allemaal tegelijk uit, omdat 9292 op 3 september haar 20-jarig bestaan vierde en er graag een feest van wilde maken. Dat was voor ons en Fabrique een enorme uitdaging, maar we zijn er trots op dat het geslaagd is. We noemen het dan ook de “9292 hattrick”. Projectleider Tim van Deursen legt uit waarom het een uitdaging was om deze drie projecten op hetzelfde moment af te hebben.

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen?

“Met een sterk team en door dicht bij elkaar te zitten. We hadden verschillende projecten die tegelijk liepen, maar elk van die projecten was onderliggend altijd wel verbonden met de andere. En er zijn natuurlijk technische raakvlakken tussen de web-kant en de Android en iOS apps.

In het begin kon iedereen vrij goed focusen op z’n eigen project. Aan het eind zag je de teams — programmeurs aan onze kant en het designteam van Fabrique — bij elkaar komen. Op dat moment werd het superspannend en werd duidelijk hoe alles onderdeel van “Mijn 9292” is. Vanaf dat moment gingen die groepen ook bij elkaar zitten. Er was niet meer een iOS team, Android team, er was opeens in de laatste run “het 9292 team”.

Om dat voor elkaar te krijgen is er een bepaalde state of mind nodig. Een omslagmoment waarop iedereen zich realiseert dat ze er voor moeten gaan. Juist dan heb je mensen in je team nodig die op het gaspedaal durven te trappen om zelf nog dat stukje extra’s toe te voegen. Ondanks dat het zwaar is en de wind niet op alle fronten meezit.

Dat zit in de mensen en dus in het team. We hebben het eigenlijk met z’n allen gedaan.“

Maar Mijn 9292 dan? Vertel daar eens wat meer over.

“Mijn 92” is eigenlijk een persoonlijkere versie van iets wat voorheen altijd heel onpersoonlijk was, namelijk: je plande een reis van één locatie naar een andere locatie. Je ging van A naar B. En eigenlijk is dat niet wat je doet, je gaat niet van A naar B, je gaat van huis naar je ouders of naar je werk. Mensen zitten niet meer achter een computer de hele dag en doen daar hun ding; mensen zijn in beweging. Dus je wilt altijd en overal een reis kunnen plannen op een makkelijke en persoonlijke manier. Als je onderweg bent, wil je snel kunnen zien: wat was mijn plan 3 uur geleden en klopt dat plan nog?

Dat is eigenlijk wat we met Mijn 92 gebouwd hebben: een persoonlijke manier van een reis plannen en het bij je kunnen houden. Daarom is het ook zo dat als je een reis plant op de PC, hij ook automatisch bij je komt op wat voor mobiel je dan hebt. Een beetje zoals iCloud dus.“

Een Android app én een iOS app tegelijk ontwikkelen. Lastig.

“Het zijn verschillende mensen die de app hebben gebouwd, maar ze werkten wel aan hetzelfde concept. Fabriquers en Q’ers samen. Dat maakt het aan de ene kant makkelijk, maar aan de andere kant een uitdaging, bijna een soort wedstrijd: wie maakt de mooiste app? Welk platform is beter?

Die strijd zag je ontstaan en dat is natuurlijk leuk om mee te maken. Als je zo’n strijd hebt, kun je ook het beste uit zo’n platform halen. Want waar we bij iOS gebruik maakten van bewezen patronen, moesten we bij Android vaak op zoek naar patronen die op eenzelfde manier net zo gebruiksvriendelijk en flashy zijn als op iPhone. En dat is niet de makkelijkste weg, maar wel één die resulteert in een app zoals je die op Android ziet, waarvan er maar weinig nu in de Play Store te zien zijn. Een app die zich kan meten met de betere iPhone apps.”

Wat is er nieuw aan de iPhone app?

“Mijn 9292, maar ook de hele manier waarop je met zo’n app werkt. Deze iPhone app zal je als iPhone gebruiker écht kunnen waarderen omdat ie zo fijn aanvoelt en precies doet wat je verwacht, want daar is nou juist zoveel energie in gestoken. Om te zorgen dat er geen gekke verassingen komen. Dat is ook iets om gelijk een bruggetje te slaan naar Android: dat hebben we daar ook gedaan. Het is geen kopie van een iPhone app. Het is functioneel vergelijkbaar, maar bedient gebruikers op de manier zoals je dat op Android verwacht.”

En dat deed de oude niet?

“De oude is gedateerd. Mensen verwachten nu veel meer. Niet alleen qua informatie maar ook qua gebruik en misschien zelfs een klein beetje qua merk en stijl.”

Wat is je favoriete nieuwe feature?

“De Mijn-functionaliteit vind ik boven verwachting leuk, maar de favoriete functie voor mij is toch wel het overzicht van vertrektijden met daarbij de belangrijkste stations in de buurt. Dat klinkt heel simpel, maar hoe vaak komt het wel niet voor dat je ergens bent en je afvraagt: wat is het dichstbijzijnde station en wanneer vertrekt daar iets? Nu kun je dat met één tap vinden.”

Bedankt Tim!

Het was even rennen voor de eindstreep, maar we zijn er toch enorm trots op dat we samen met Fabrique en 9292 dit moment hebben kunnen waarmaken. 9292 heeft altijd al bovenaan de lijst gestaan van websites die we bij Q hebben willen doen en wat is dat toch mooi als je terug kunt kijken op zo’n avontuur, wetende dat je iets moois hebt neergezet.