Q42 ontvangt funding voor fintech experiment

Wordt deze technologie dé nieuwe manier om inkomsten te genereren met online content?

Q42 ontvangt funding voor fintech experiment

Spelen met nieuwe techniek: als Q’ers érgens blij van worden, dan is dat het wel. En al helemaal als deze techniek het in zich heeft om échte problemen op te lossen.

Een voorbeeld van zo’n probleem is het creëren van een winstgevend businessmodel voor online content. Het kán wel, maar de bestaande modellen hebben zo hun bijwerkingen.

Een veel geziene variant, met name voor nieuws, is het abonnement. Het is fijn voor het bedrijf (en de investeerder…) dat er een verwachte maandelijkse stroom aan inkomsten is, maar hoe meer bedrijven dit model toepassen, hoe minder het werkt. Je kunt als gebruiker tenslotte niet op elke dienst een abonnement hebben. Daarmee loop je als bedrijf klanten mis, aangezien de interesse er wel is bij gebruikers om de content te consumeren. Bovendien is de drempel vrij hoog om als gebruiker te kiezen voor een abonnement.

Een andere manier voor het genereren van inkomsten is de advertentie. Al sinds 1993 zijn advertenties een succesvol model op internet, maar het heeft ook zo z’n minpunten. Het ziet er meestal niet fraai uit, websites worden er trager van en het gaat vaak ten koste van privacy.

Even een quizvraag tussendoor: van welk bedrijf was de eerste advertentie ooit op het internet? (antwoord)

Daarnaast zie je ook vaak websites die donaties aannemen, met name voor de kleinere publishers van online content. Het probleem hiervan is dat het te vrijblijvend is en je dus niet kunt bouwen op een vaste stroom aan inkomsten.

Kan dat niet beter? Grant for the Web denkt van wel. Grant for the Web is een samenwerkingsfonds dat is opgericht om "open, eerlijke en inclusieve standaarden en innovatie in het genereren van inkomsten via online content te stimuleren". Een hele mond vol. Het komt er op neer dat het fonds wereldwijd projecten en experimenten financiert die gebruik gaan maken van twee nieuwe technieken voor het doen van financiële transacties op het internet: het Interledger-protocol en de Web Monetization API. Het eerste enthousiasme voor deze nieuwe technieken ontstond vorig jaar tijdens een conferentie van Mozilla, waarbij ik aanwezig was. Toen Grant for the Web met een fonds kwam om het gebruik van deze technieken te stimuleren hoefde ik dan ook weinig moeite te doen om andere Q’ers enthousiast te maken.

En nu, een paar maanden later, kunnen we met trots zeggen dat we $50.000 ontvangen voor de realisatie van ons experiment in de categorie Mid Level Grantees! 🤘

Voordat we een tipje van de sluier oplichten van onze plannen voor het experiment met de nieuwe webstandaarden, eerst een toelichting op de nieuwe techniek.

Nieuwe technologie

De drijvende kracht achter de nieuwe mogelijkheden is het Interledger-protocol. Een infrastructuur waarmee betalingen kunnen worden gedaan. Je zou het kunnen vergelijken met e-mail. Wereldwijd kan iedereen met elkaar communiceren door een e-mail te sturen van het ene e-mailadres naar een ander e-mailadres. Het maakt daarbij niet uit in welk land je bent of met welk e-mailprogramma je dit doet.

Interledger doet hetzelfde, maar dan met geld. Je kunt betalingen doen van de ene digitale portemonnee met een betalingsadres naar een ander betalingsadres. Een betalingsadres, officieel Payment Pointer genoemd, is een unieke identifier die omgezet kan worden in een url. De applicatie achter deze url kan communiceren met de digitale portemonnee die bij het betalingsadres hoort. Het adres is te herkennen aan het feit dat het begint met een dollarteken ($). Je zou bijvoorbeeld geld kunnen overmaken van $wallet.rabobank.nl/q42 naar $w.goo.gle/q-er. Het maakt daarbij niet uit wat de valuta is. Zo kun je euro’s versturen en Bitcoin ontvangen. Het Interledger-protocol is namelijk niet gebonden aan één valuta. Zogenaamde routers zorgen voor de valuta-uitwisseling tussen twee betalingsadressen.

De tweede techniek is de Web Monetization API. Deze techniek maakt het mogelijk om vanuit een portemonnee in jouw browser direct een betaling te doen naar de portemonnee van de website die je bezoekt. Nou vraag je je misschien af, maar dat kan toch ook met iDeal of een creditcard?! Dat klopt, maar met deze nieuwe techniek kan de drempel verlaagd worden voor het doen van zo’n betaling. Er is namelijk geen toestemming nodig van de gebruiker om een betaling te doen aan de website die bezocht wordt. De betaling start automatisch. Daarnaast kan het nog iets gaafs: een continue stroom van betalingen (streaming payment). Zo zou je bijvoorbeeld, terwijl je een video bekijkt, kunnen betalen per bekeken seconde. Momenteel wordt er geëxperimenteerd met automatische betalingen van $0.36 per uur.

Dit klinkt wellicht allemaal nog als toekomstmuziek en dat is ook. Het is nog lang niet zeker of deze techniek er ook daadwerkelijk gaat komen, maar de kans is er wel. Er zijn namelijk al draft specificaties geschreven en dat is toch de eerste stap in de richting van een echte standaard. Gelukkig kunnen we er in de tussentijd al mee gaan experimenteren en uitvinden of het concept werkt, hoe het ingezet kan worden en waar het verbeterd kan worden.

Wat gaan we doen?

We gaan de komende maanden experimenteren met de nieuwe fintech bij onze venture Micrio. Dit is een platform waarop contentmakers interactieve verhalen kunnen vertellen met hoge resolutie-afbeeldingen. In de huidige situatie betaal je als contentmaker om content te maken voor Micrio. Het komt geregeld voor dat een Micrio-verhaal viral gaat, zoals de Tuin der Lusten. Onwijs tof natuurlijk, maar als contentmaker ben je daar ook 'de dupe' van. Het toegenomen dataverkeer zorgt voor een hogere rekening. Zou het daarom mogelijk zijn om bezoekers een klein bedrag te vragen als ze Micrio gebruiken? Dat is de centrale vraag in het experiment. Zo kan namelijk de contentmaker juist gestimuleerd worden om mooie verhalen te maken terwijl zij er tegelijkertijd financieel voor wordt beloond.

Los van de vraag of dit technisch mogelijk is, gaan we ook onderzoeken of dit businessmodel überhaupt werkt. Daarnaast is het voor ons natuurlijk een mooie kans om ervaring op te doen met deze nieuwe techniek.

Wat betekent dit voor jou?

Nieuwe technieken betekenen nieuwe mogelijkheden. Wat zou er kunnen veranderen in jouw (bedrijfs)omgeving? Kun jij straks geld verdienen met jouw online content? Kun je eenvoudig met cryptovaluta betalen op jouw website? Of bevat jouw app straks een eigen wallet? Wie weet… Het is nog toekomstmuziek, maar daarover nadenken kan natuurlijk al. Zelfs de Europese Centrale Bank doet al onderzoek naar het Interledger-protocol als mogelijk onderdeel van een digitale euro.

Heb je nog vragen? Check vooral mijn presentatie over content monetization die ik eerder dit jaar gaf. Zou je mee willen doen aan een veldonderzoek over het gebruik van deze nieuwe techniek? Laat het me weten!