Gouden SpinAward voor Hack The Planet
Een prijs voor een film, that’s a first in Q history! Geen website of een app, maar de VR-documentaire Meet the Soldier van onze venture Hack The Planet won gisterenavond een gouden SpinAward, de hoogst haalbare trofee op het gebied van digitale marketing en creativiteit in Nederland.
VR in optima forma gebruikt
Het was de eerste keer in het twintigjarig bestaan van de vakprijs dat de categorie AR & VR meedeed. In de nieuwe categorie werden concepten bekroond die deze technieken inzetten om een verhaal te vertellen, te overtuigen of te leren. Meet the Soldier, over twee Oegandese strijders uit rivaliserende stammen, heeft VR “in optima forma gebruikt, namelijk als empathie-machine, als middel om mensen bij elkaar te brengen,” aldus de jury. De makers “hebben met dit project ontdekt en bewezen dat virtual reality een krachtig middel tot verbinding kan zijn.”
Empathie door virtual reality
Meet the Soldier, dat in maart 2018 in première ging tijdens het internationale film- en debatfestival Movies that Matter, is opgenomen in Oeganda met de laatste technieken op het gebied van 360 graden / 3D video-opnamen. Het bijzondere aan de twintig minuten durende documentaire is dat de hoofdpersonages elkaar in virtual reality ontmoeten, terwijl de kijker zich eveneens in de virtuele wereld bevindt. De kijker wordt als derde persoon onderdeel van de reis die de Oegandese strijders maken naar een mogelijke empathische verstandhouding.
Multidisciplinaire samenwerking
De humanitaire VR-documentaire is ontstaan uit een multidisciplinaire samenwerking van diverse instellingen en bureaus. Naast onze non-profit venture Hack The Planet en Mensen met een Missie werkte Fabrique aan de art direction en design van de film, werd de technische realisatie verzorgd door Wolfstreet, leverde Scopic alle hardware plus edits en was de regie in handen van Teddy Cherim. Ook is er samengewerkt met het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden om nog meer waarde toe te voegen aan de documentaire in de vorm van data die in de film wordt gevisualiseerd. Naar aanleiding van de lancering van Meet the Soldier hebben andere organisaties zoals Unicef interesse getoond om dit bijzondere VR-concept voor andere conflictgebieden in te zetten.
De wereld een klein beetje beter maken
Hack The Planet is onze non-profit venture waarmee we proberen de wereld een klein beetje beter te maken. Door middel van slimme en gemakkelijk in te zetten technologie streven we ernaar impact te hebben bij het oplossen van humanitaire problemen. Hack The Planet werkt hiervoor samen met onder andere Greenpeace, Rode Kruis, Unicef, en is continu op zoek naar nieuwe samenwerkingspartners om uitdagingen aan te gaan in het verbeteren van de wereld.
Wil je meer weten over de projecten van Hack The Planet? Neem dan even contact op met collega Tim van Deursen: 06-24553133 of timvd@q42.nl.