Het is zover: Stichting CodeUur lanceert

Het is zover: Stichting CodeUur lanceert

Aanstaande vrijdag lanceren we met 131 basisscholen, 3930 leerlingen en wethouder Kajsa Ollongren het allereerste landelijke CodeUur vanuit Nemo. We hebben CodeUur samen opgezet met Ronilla Snellen en de hulp van Like to Share en DutchBasecamp. Het doel: In primair onderwijs zorgen dat programmeren een structureel onderdeel wordt van het lesprogramma. Waarom? Omdat computers een steeds grotere rol spelen in ons leven en dus ook in de banen van de toekomst. Zoals iedereen nu op z’n minst wel een beetje moet kunnen excellen, is het straks ondenkbaar dat jij je computer niet kan vertellen wat het voor je moet doen. Dát heet programmeren. En programmeren kun je leren! Trouwens, dat is nog leuk ook.

Kleine Kars

Er was eens een Kars die zich op school verveelde. Tot zijn vader een Commodore 64 kocht. Deze Commodore was voor Kars niet zomaar een computer, maar het ding waar hij zijn hersens mee kon kraken en creatief mee kon zijn. Toen hij tien was begon Kars voor de lol met programmeren: code kopiëren, worstelen en kijken wat hij er zelf mee kon. Op de middelbare school was het hetzelfde liedje, dus programmeerde hij daar vrolijk door met pen en papier. Zo zijn trouwens een hoop Q’ers begonnen met programmeren: een eerste computer, een hoop nieuwsgierigheid, een beetje verveeld en een dosis creativiteit. Daar kom je al een heel eind mee! En daar komen we nog steeds een heel eind mee, want zo werken we hier ook. Programmeren zoals wij dat doen bestaat uit een combinatie van creativiteit, problemen oplossen, engineering en puzzelen. We vervelen ons nooit meer.

BasissQool

En daarom is het jammer dat er niet meer mee wordt gedaan vanuit school zelf. Kunnen programmeren is namelijk in ieder geval een bruikbare skill. Minstens net zo bruikbaar als rekenen en aardrijkskunde. Dus waarom wordt daar op school weinig tot niks mee gedaan? Dit was voor ons een reden om les te gaan geven op school. Drie jaar geleden was het zover. Kars gaf voor het eerst les aan de klimop-klasjes van groep 6 tot en met 8 van basisschool De Nieuwe Weg in Poeldijk. Dat was zo leuk en ging zo goed, dat later ook de rest van deze klassen een les kregen in programmeren. Allemaal enthousiaste kinderen. Hier moesten we meer mee!

Met Scratch bouwde Kars eenvoudige games, pakte de programma code, knipte die op in kleine stapjes en de leerlingen bouwden zo stap voor stap het spelletje weer na. Wat daar leuk aan is, is dat ze zelf kunnen zien hoe het allemaal werkt. En dát het werkt! Op de helft heb je al een half werkend spelletje. En je kunt het aanpassen zoals je dat zelf wilt.

Stichting CodeUur

Maar om dit allemaal nou in je eentje te organiseren. Dat is best lastig. Zeker, als je wilt dat elk kind in Nederland zou moeten leren programmeren. Daarom zijn we heel blij dat Ronilla Snellen en Ruben Nieuwenhuis op ons pad kwamen met CodeUur. Ze wisten waar wij al mee bezig waren en konden nog wel een partij gebruiken om dit van de grond te krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Nu zijn we samen met Ronilla, DutchBasecamp en Like to Share hard op weg om inderdaad alle kinderen aan het programmeren te krijgen. We vinden dit zo leuk, dat we het niet alleen organiseren, maar dat we ze ook zelf geven. Niets leuker dan kinderen op deze manier geïnteresseerd te krijgen in niet alleen programmeren, maar ook wiskunde en natuurkunde.

CodeUur

Tijdens het zelf weer in elkaar programmeren van het spelletje komen ze er namelijk achter dat ze alles kunnen bouwen wat ze verzinnen. Een bom! Even uitpuzzelen hoe een bom werkt en je kunt het bouwen. Stiekem heb je dan al een beetje natuurkunde geleerd. Eén prinses. Waarom niet twee? En wat dacht je van wat extra monsters. Tijdens het bouwen, worden ze steeds creatiever en aan het einde van de les heeft iedereen een ander eigen spelletje. En per ongeluk ook nog een hoop geleerd! Met Stichting CodeUur matchen we scholen en vrijwillige programmeurs aan elkaar. Zo kunnen scholen elke vrijdag gratis een les programmeren afnemen en programmeurs kunnen deze geven. Uiteindelijk zou CodeUur een vast uur moeten worden in het curriculum van elke basisschool, naast handarbeid, aardrijkskunde, taal en rekenen.

Heb jij een school of ben je programmeur? Hier kun je je opgeven voor een CodeUur. We beloven dat we niet gaan zingen: