Interview met Remco over de RGB Game
Remco lanceerde een paar weken geleden zijn RGB Game in de Chrome Web Store. Ondertussen is de game vertaald naar het Engels en het Pools en heeft het bijna 3000 spelers en een 5-sterren-rating gekregen.
In de RGB Game moet je een tv afstellen waarvan de rode, groene en blauwe kanalen niet goed over elkaar heen liggen. Dit doe je door met de muis elk kanaal naar de goede plek te slepen. Omdat het beeld bestaat uit complexe patronen is het best lastig om te doen, zeker als je een tijdslimiet hebt!
Wij vroegen Remco om uit te leggen hoe hij op het idee kwam, wat de technische uitdagingen waren, en wat zijn visie is voor de toekomst van het spel.
Q: Hoe kwam je op het idee om de RGB Game te maken?
Remco: Ik had een soort weekendhack project gemaakt tijdens FramerateFest, wat gelijk liep met de release van Internet Explorer 9. Maar het was niet toepasselijk voor die wedstrijd, dus het bleef liggen in een onafgemaakte vorm op mijn persoonlijke website. Toen Google de Nederlandse Chrome Web Store competitie aankondigde, was er een kans om het alsnog af te maken. Initieel had ik er zelf niet zoveel van gedacht, maar door aansporen van Rahul en Martin besloot ik het toch nog door te ontwikkelen. Bovendien kwam er een tweet van iemand die de half afgemaakte versie ontdekte en alle 11 levels uitspeelde, terwijl ik het laatste level expres zo moeilijk gemaakt had dat hij eigenlijk niet te kraken was. Toen realiseerde ik me dat het misschien wel een leuk spel kon zijn.
Q: Zijn er nog dingen veranderd tussen de eerste versie en het eindproduct?
Remco: Nadat ik besloot om het af te maken, vormde ik een team samen met Elaine, één van onze interaction engineers, en we hebben de user interface stapsgewijs verfijnd totdat die helemaal goed was. Oorspronkelijk werkte de UI op basis van de pijltjestoetsen, maar dat hebben we vervangen door een muisbesturing dit intuïtiever is. We hebben ook usability tests gedaan om te kijken of mensen het echt fijner vonden.
Q: Waar komt het idee van de tv vandaan?
Remco: Elaine stelde een ontwerp met een tv waarbij je op knoppen moet drukken om een goed beeld te krijgen. Je bent de tv als het ware aan het afstellen. Dat ontwerp paste erg elegant bij het concept van de game, dus die hebben we helemaal uitgewerkt tot wat er nu staat.
Q: Hoe ben je op het idee gekomen om patronen te gebruiken?
Remco: De eerste versie was gebaseerd op foto’s, maar dat bleek te makkelijk op te lossen omdat je de naad van de foto kon zien op de plek waar het ‘wrapt’. De nieuwe opzet maakt gebruik van patronen waarbij de naad niet meer zichtbaar is, en daardoor is het spel uitdagender en leuker.
Q: Wat voor techniek zit er in de RGB Game?
Remco: Het spel is gemaakt met canvas. Sowieso maak ik graag grafische apps en effecten met canvas en dit spel kan ook eigenlijk alleen met canvas gedaan worden. Elk plaatje dat je ziet wordt namelijk eerst opgebroken in drie kleurcomponenten en vervolgens wordt het op het canvas weer samengevoegd, maar dan met elke kleurkanaal op een andere positie. Omdat je met canvas de kleuren van de pixels individueel kan bepalen, kun je de kleuren additief mengen en dan verschijnt het originele plaatje als je de drie kanalen goed over elkaar heen legt. Dit is iets wat met HTML niet mogelijk is.
Q: En hoe achterhaal je of iemand een plaatje “goed” heeft?
Remco: Simpel; we kijken gewoon naar de positie van de drie kanalen en als ze in de buurt liggen van elkaar, dan heb je hem opgelost. Dat kun je als speler natuurlijk niet zien… en dat maakt het een puzzel.
Q: Hoe zit het met de toekomst van de RGB Game?
Remco: Goede vraag! Ik heb wel ideeën, maar geen concrete plannen. Het zou leuk zijn om een iPad-versie te maken. En ik zou levels willen hebben die specifiek zijn ontworpen voor de RGB Game in plaats van de open-source patronen die er nu in zitten. Maar ik weet het nog niet zeker. Ik wil ook sowieso nog wat poetswerk doen, zoals bijvoorbeeld wat geluidseffectjes erbij. En misschien ter zijner tijd het aantal levels uitbreiden.
* * *
Remco bedankt! Je kunt de RGB Game zelf spelen door het vanuit de Chrome Web Store te installeren. Probeer het uit en laat ons en Remcoweten wat je ervan vindt!