Q42 ontwerpt en bouwt nieuwe klachtensite voor LAKS
LAKS, het Landelijk Aktie Komitee Scholieren, krijgt het weer druk de komende examenperiode. Want zodra de examens in het voortgezet onderwijs van start gaan zullen leerlingen weer hun ongenoegen willen uiten als er iets niet klopt in het eindexamen, de omstandigheden of de voorbereiding. Da afgelopen jaren kwamen er telkens tussen de 80 en 90 duizend klachten per jaar binnen bij LAKS. Dus moest er een website worden ontwikkeld waar leerlingen hun klacht straks makkelijk kunnen indienen. Daar was een goed toegankelijk en stabiel platform voor nodig. En laten wij daar bij Q42 nou net veel verstand van hebben.
Klachtenverwerking
De ingekomen klachten moeten straks ook verwerkt worden. De ontwikkeling van de nieuwe website bood meteen een kans om dat proces beter te organiseren. Q42 heeft een backoffice ontworpen die beter aansloot bij de manier van werken van de medewerkers van LAKS. Klachten worden nu in een duidelijk overzicht getoond waarin het makkelijker is om ‘bulk’acties te doen. Maar waarin ook specifieke klachten sneller kunnen worden terug gevonden en verwerkt.
Pers
De site biedt meer dan alleen een platform voor leerlingen waar zij hun klachten kunnen indienen over de eindexamens. Want ook de leden van de Pers zijn frequente bezoekers van de examenklacht website. Het aantal ingediende klachten per niveau en vak vormen namelijk een goede graadmeter voor tendensen in de examens. De pers heeft een door een login afgeschermd gedeelte van de site gekregen waar zij rapporten kunnen genereren over het aantal ingediende klachten voor specifieke periodes, niveaus en vakken.
Statistieken
Het onderdeel Statistieken op de website toont een overzicht van het aantal ingediende klachten per niveau en vak dat voor iedereen toegankelijk is. Doordat we hier sorteerfuncties aan hebben toegevoegd is het nu makkelijker om in een oogopslag te kunnen zien waar leerlingen de meeste problemen hebben geconstateerd.
Antwoorden
Om leerlingen meer te bieden dan alleen een uitlaatklep kunnen ook de examenroosters worden bekeken op de website. En zodra de examens zijn nagekeken kun je ook alle antwoorden downloaden. Om je als leerling al iets eerder een idee te geven of je het gehaald hebt of dat je je in de gevarenzone bevindt is de ‘Bereken je cijfer’-widget in het leven geroepen. Hiermee kun je op basis van het aantal punten dat je behaald denkt te hebben berekenen wat ongeveer het cijfer zal zijn. Dat is nooit exact aan te geven zolang de examens nog niet zijn nagekeken. Op basis van de resultaten van alle examens wordt namelijk een normering ingesteld waarmee cijfers naar boven of beneden kunnen worden bijgesteld. In de ‘Bereken je cijfer’- widget wordt daarom een zogenaamde veilige range terug gegeven waar binnen je uiteindelijke cijfer zich vermoedelijk zal bevinden. Mits je natuurlijk je resultaat goed hebt ingeschat .
Nieuws
LAKS zit bovenop de eindexamens. Iedere examendag worden verslagen gemaakt van het algemeen verloop van zo’n dag. Er zijn ook leerlingen uitgenodigd om elke dag een verslag te schrijven over hun ervaringen. Daarnaast plaatst LAKS regelmatig berichten op de site die verband houden met de eindexamens. Al die informatie tezamen schetst een goed beeld van het verloop van de eindexamenperiode in het voortgezet onderwijs.
Interaction Engineers
Q42 is zelden de partij die grafische vormgeving en andersoortig ontwerpwerk doet. Dit wordt eigenlijk altijd gedaan door de partijen waar we mee samenwerken. Maar Q42 gelooft er wel in dat om kwaliteit te kunnen garanderen je mensen in huis moet hebben die goede vormgeving herkennen en verstand hebben van gebruiksvriendelijkheid. Daarom hebben wij Interaction Engineers in dienst. Zij hebben zowel vaardigheden op het gebied van ontwerpen als programmeren. Ze spreken de taal van programmeurs en ontwerpers en vormen daarmee de spin in het web.Examenklacht.nl hebben wij van het begin tot het einde zelf gemaakt. Dus het interactie ontwerp, de grafische vormgeving en de daadwerkelijke realisatie in front- en back-end. Examenklacht.nl vormt daarmee een voorbeeld van wat onze Interaction Engineers kunnen. Het geeft aan dat we weten waar we het over hebben. Die kennis nemen we mee in onze samenwerking met andere partijen. We begrijpen wat ontwerpers bedoelen en kunnen dat vertalen naar een goed werkend en gebruiksvriendelijk systeem. Kortom we gebruiken al die kennis om kwalitatief hoogstaande producten te realiseren.
Update 18 mei: bij het livegaan van de nieuwe klachtensite ondervonden we een aantal hiccups. Deze zijn binnen één dag opgelost en er is een pagina gepubliceerd met informatie over de problemen.