Recap w00tcamp 2016

Recap w00tcamp 2016

En dan komt het moment waar alle w00tcampers naar toe leven: de einddemo’s. Het ene team is er helemaal klaar voor terwijl bij het andere totale hectische paniek overheerst. Klaar of niet: tijd om de andere teams te laten zien wat er gemaakt is. En dan blijkt dat de meeste demo’s toch eigenlijk vijf minuten eerder hadden moeten beginnen want “toen deed ‘ie het wel!”

Er waren meer hindernissen te overwinnen: de stoppen sloegen twee minuten voor aanvang door, de wifi begon steeds harder te kraken door voortdurende overbelasting, de muffige stank in het gebouw trok verder op en daar was de algehele vermoeidheid na uren werken.

De jury: Kars, Gert-Hans en Martine.

De jury, Gert-Hans van Fabrique en Martine van Business Models Inc. en onze eigenste Kars hadden de zware taak om kritisch alle teams te beoordelen. Mag ik het zo zeggen? Ja, ik mag het zo zeggen: het lijkt wel of de Q’ers wat volwassener zijn geworden. De ideeën worden namelijk elk jaar gaver. Hier is echt een markt voor, ze lossen bestaande problemen op en mensen hier gaan hier echt blij van worden.

Applaus voor EyeCatch.

EyeCatch — We hadden al gezien dat de teamleden de grootste lol hadden met de holo-lens op dag één. Ook hadden we vernomen dat het team het zwaar had met de progress-bars en install-updates die Microsoft met zich meebrengt. Dan niet linksom maar rechtsom. Tijdens een demonstratie liep Eva (doof) rond met de holo-lens. En het werkte — zo is de tolk altijd bij haar. En niet geheel onbelangrijk: zowel Eva als de tolk zijn enthousiast over EyeCatch.

Het team bedacht twee versies: een instant tolk voor bij de bakker en op het schoolplein dus een bekende van de EyeCatch-gebruiker die de gebarentaal eigen is en een premium, opgeleide tolk voor belangrijke zaken of bij noodgevallen.

Jurycommentaar: Wij zijn diep onder de indruk. Het is echt probleemoplossend, net als vorig jaar met een grote impact voor de doelgroep.

Lees hier het blog over EyeCatch.

Uitleg over de Virtual Pet Nanny.

Cavia Management Systeem (na vandaag: Virtual Pet Nanny) — Roos en haar team hadden als missie Roos ook eens een dagje vrij te gunnen. En missie twee: de cavia’s moeten die vrije dag dan wel overleven! En meer, ze moesten het aangenaam hebben door interactie met het baasje. Daarvoor bouwen zij een CMS. Nee niet zo’n CMS, maar een Cavia Management System. Dat CMS zorgt er dan voor dat die beestjes op de juiste tijden eten en drinken krijgen. En, je kunt op afstand ook tegen Pluk praten.

En zo gaande het project kom je er dan achter dat niet per se alleen de cavia’s ermee gemanaged kunnen worden, maar ook andere dieren. Klein of wat groter. Kan gewoon. Daarom is dit dus eigenlijk geen CMS, maar een VPN: ene Virtual Pet Nanny. Nerds will be nerds!

Jurycommentaar: Bij Amazon staan al jaren automatische voer-installaties in de top charts, dus hier is zeker een afzetmarkt voor.

Demospel Mario Card.

Mario Card — Als een spel Mario Kart heet, dan vraag je er bijna om om als kaartspel uitgebracht te worden. De regels van de console-game toepassen in een kaartspel, dat was de uitdaging voor het team Mario Card. Moeten we letterlijk een track bouwen van kaarten? Of kiezen we er juist voor dat enkel de positie op die track er toe doet. Met die twee gedachten heeft dit team diverse play tests gedaan. Uiteindelijk bleek het het vetst dat enkel gestreden werd om positie. Vanuit de posities kun je dan bananen naar je tegenstanders gooien en op andere manieren je tegenstanders het leven zuur maken.

Jurycommentaar: Wat een supergoed idee. Echt een fijn alternatief voor mensen die geen geld hebben voor een Wii.

Javascript for kids — ‘Ik ben wel een beetje uitgescratched’. Deze woorden wordt de laatste tijd nogal eens geroepen door kids die de populaire Scratch-tool wel gezien hebben. Overstappen op programmeren-voor-kids biedt ook niet echt te oplossing, zo is gebleken. Javascript voor kids is echt het antwoord op de kids die verder willen. En daarbij hebben ze meteen onze eigen tool Handcraft weer mooi leven ingeblazen. Alles wat geprogrammeerd wordt, staat ook meteen live.

Jurycommentaar: Een bekend probleem hebben jullie aangepakt. Fijn ook dat er geen gedoe is om de geprogrammeerde site online te zetten.

Alowa wint de juryprijs.

Aloha — Tussen het drukke programmeren door heeft team iSupprt een naamsverandering ondergaan. Aloha staat voor liefde, barmhartigheid, anderen het beste gunnen.

Kortom, dat past precies bij de dienst: geld schenken aan goede doelen zonder gedoe. De voordelen: makkelijk aan- en afmelden, je budget verdelen over de goede doelen van je keuze en niet al je persoonsgegevens vrijgeven. En weet je nog niet welk doel je donatie wilt schenken? Met een paar ongenuanceerde vragen is dat zo gefixt: ver weg versus dicht bij huis, mens versus dier etc. etc.

Jurycommentaar: ‘Eerst dacht ik ‘wat een gedoe’, maar dat gevoel verdween bij meer uitleg helemaal. Door de bundeling van mogelijkheden is het echt ontzorging. Bovendien heeft ook het goede doel er zelf profijt van.’

Prijs: 1e prijs jurypick — een Q42-jumpstart

De GroundHawQ toont zijn kunsten.

GroundHawQ — De doelstellingen voor GroundHawQ zijn overduidelijk. In eerste instantie is hij bedacht om in Zambia een nationaal park van driehonderd bij honderd kilometer te bewaken in plaats van een parkwachter. De GroundHawQ kan rijden, hij is obstakels de baas en heeft een gunshotdetector. De autopilot en de zonnecellen komen nog. Eenmaal zo ver, dan kan de GroundHawQ nog veel meer bazen bedienen. Wat dacht je van Unicef en het Rode Kruis. Het team gelooft heilig in de mogelijkheden van smart surveilance.

Jurycommentaar: Wat een super mooi wagentje hebben jullie zo snel gerealiseerd. Het filmpje was ook echt prachtig. Duidelijke meerwaarde.

The Button — Ja, een knop voor alles… Wie wil dat nu niet? The Button wil het makkelijk maken alles te kunnen doen met een druk op de knop. Ook bij w00tcamp bleek de knop populair. Diverse samenwerkingen werden met dit team opgezocht. Voer de cavia’s met een druk op de knop, doe de deur open met een druk op de knop, noem maar op. Dit team heeft ervoor gezorgd dat wanneer jij de knop wilt gebruiken een klein stukje code kunt opleveren aan hen, en zij kunnen er vervolgens voor zorgen dat dit in no-time wordt uitgevoerd. Dat hebben we gezien: met een druk op de knop werd heel Q tijdens de demo’s gerickrolled via Slack.

Jurycommentaar: 1 knop voor alles, dat wil je! Dat wil iedereen, omdat het kan! En dat is precies waar w00tcamp om draait.

Dreamcatcher — Een spel maken over nachtmerries. Een kaartspel. Dat is tijdens w00tcamp zelf het herziene doel geworden. Hoe zorg ik ervoor dat ik zoveel mogelijk nachtmerries overwin. En, Arian heeft een mooi filosofisch dilemma naar binnen gefietst in het spel: het prisoners dilemma. Daarbij heeft een illustrator de kaarten nog eens extra mooi weten te krijgen, ondanks de blessure waardoor hij aan huis gebonden was.

Jurycommentaar: Herkenbare nachtmerrie, ook het psychologische randje vinden we mooi. Een kickstarter hoort zeker tot de mogelijkheden.

Een werkende deurbel voor Q020.

The Hodor — De deur op onze Amsterdam locatie fixen. Dat was het doel. Dat we niet steeds maar weer de deur open moeten doen. Dit team is er erg goed in geslaagd om tot een oplossing te komen, over hoe je dit nu écht zou willen. De deur is namelijk gewoon open wanneer er bekenden van het systeem in de buurt zitten. Deze mensen hebben dan namelijk zicht op de deur en daarom mogen er mensen naar binnen. Wanneer er geen zicht is op de deur, dan kun je deze opdoen met een pas met NFC erop. Je OV-chipkaart bijvoorbeeld. Ben je bekend in het systeem, dan gaat de deur open. Ben je nog niet bekend, dan krijgt de daarvoor aangewezen persoon een notificatie met de vraag of de nieuwe persoon toegelaten mag worden. Kortom: heel fijntjes uitgewerkt allemaal en echt vanuit de uiteindelijke deurgebruiker nagedacht.

Jurycommentaar: Mooi om te zien hoe meerdere use cases uitgewerkt zijn. Het is waardevol, intelligent en duidelijk meer dan platte informatica.

The Door — Het team van The Door snapt als geen ander waar het publiek en de jury blij van wordt. Een dagelijkse Q-ergernis fixen. Op de dagen dat Cynthia er niet is, beweegt iedere Q’er zich met tegenzin naar de knop als de deurbel weer eens gaat. Vanaf maandag niet meer. Er is een app. Maar het team doet er nog een schepje bovenop: er is al contact gelegd met Golmor, de importeur van het systeem. Hij komt binnenkort kijken hoe het bij ons werkt, want hij krijgt zeker dagelijks van zijn klanten de vraag of die deurbel niet anders geregeld kan worden. Maar er is nog een: tijdens de evaluatie van w00tcamp vlogen opmerkingen over tafel als: ‘Ik heb nog nooit zoveel geleerd als tijdens dit w00tcamp’ en ‘Ik heb alleen maar dingen gedaan die ik niet kon’. Kortom, een succesteam!

Jurycommentaar: Een eigen probleem fixen is vaak het meest succesvol. Wat een goede start-up.

Hooli — Vorig jaar was de Hooli al een succesnummer tijdens w00tcamp. En daarna volgde een tour: GirlCode, Night of the Nerds, Nerds on Stage etc. Een prachtig voorbeeld van Internet of Things waarmee Q42 elke doelgroep duidelijk kon maken dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Kortom, balen toen dat ding kapotgehoepeld was. Goddank was daar team Hooli. Geen geklooi meer met ducktape, snoertjes en grote units. Nu is de hooli niet groter dan een aansteker dankzij SketchUp en de 3D-printer. Met een keurig klittenbandje kan ie om elke hoepel. En geef dit team nog wat meer tijd voor het schrijven van nieuwe algoritmes en dan kan ‘ie aan de schaats, het springtouw en op de boxhandschoen. Zo wordt bewegen misschien nog eens leuk.

Jurycommentaar: Wat een goed idee. En waar ik speciaal blij van word is het feit dat een al bestaand goed idee nog beter is geworden. Bij Q gebeurt het nogal eens dat goede ideeën in de prullenbak verdwijnen door de korte concentratieboog van Q en omdat er andere nieuwe gave plannen zijn.

Demonstratie Lego. Sorted!

LEGO. Sorted! — Een kinderfeestje voor jongens, dat waren de geluiden die uit het hok van team Lego. Sorted! kwamen. Het specifieke geluid van Lego-gerammel, gezaag en getimmer. Kortom, dat feestje was ook wat we te zien kregen tijdens de case. De machine kwam pruttelend op gang, maar het principe werd ons direct duidelijk. En dat werkt. Iedereen gelooft in de mogelijkheden van de sorteermachine.

Jurycommentaar: Ik wil ‘em! Het is echt vanuit een probleem bedacht en er zijn zoveel mogelijkheden voor een succesverhaal.

Krachtige kleuren dankzij Light Tracks.

Light Tracks — Als er een team was bij w00tcamp dat silent en steady heeft doorgewerkt, dan is dat dit team wel. In opperste concentratie hebben zij een app gemaakt waarmee je uiteindelijk je hue lampen kan laten reageren op een video. Bij elk moment in de video kun je bijpassend licht creëren. Hiervoor is uiteraard een editor gemaakt, die er een speciaal format uitgooit. Gehoopt wordt dat er later een community ontstaat die licht gaat ontwerpen bij bepaalde video’s. Bij de demo hebben we van al dit geklus een mooi resultaat gezien. Een video van bijvoorbeeld vuurrwerk krijgt echt wel even een andere dimensie wanneer al je hue lampen ook hetzelfde kleur licht uitzenden als het vuurwerk.

Jurycommentaar: Een heel goed idee vanuit de beleving. Ook het community gevoel is erg goed.

Het magere zonnetje.

Willy Wonka — Dit team deed niet mee voor de gezelligheid, er moest en zou gewonnen worden. Dus behalve een goed plan werd er — om ons het publiek mee te nemen in het ware Willy Wonka-gevoel — een heuse scene opgevoerd. Zo zien we Rik slapen onder zijn Justin Bieber-beddengoed, wakker worden met Belieber-muziek, de lift automatisch voor hem open gaat en hoe de lampen in zijn huis het magere zonlicht van buiten aanvult. Als zijn geliefde Leia langskomt, zorgt Willy Wonka automatisch voor Barry White en sfeermuziek. Niet nadenken over het licht, het klinkt eigenlijk te logisch voor woorden. Dat zal Philips straks ook denken zodra het idee daar gepitcht wordt.

Jurycommentaar: Een case met Justin en Leia, dan heb je een winnaar. Prachtige customer journey.

Prijs: 2e jurypick — een sessie met Business Models Inc.

De motor van Stef als proefobject.

Shiny Waga — Pluspunt 1: de naam. Oh wat bekt dat lekker. Twee: een eigen verdieping voor het project, dat roept lekker wat mysterie op. Nummer drie: volume, een project dat zoveel ruimte inneemt heeft bij definitie potentie en tot slot: wie droomt er nu niet van een mooie wagen in mint condition, door Shiny Waga maak je onderdeel van die wereld. Kortom, de verwachtingen waren hooggespannen.

De camera reed als een dolle over de dolly, de beelden waren prachtig en de motor van Stef stond prachtig te shinen. Kortom, alle verwachtingen werden ingelost. Maar er is een overtreffende trap: de ronde die de camera rijdt moet groter, dus Shiny Waga 2.0 staat al gepland: hiervoor is 200 meter pvc-buis nodig in plaats van 100.

Jurycommentaar: Wat een goed idee! Als autoliefhebber kijk ik veel naar sites, de beste sites excelleren met de foto’s. Dus de behoefte is er echt. Ik denk dat de verkoop stijgt met deze shiny waga. Knap gebouwd in twee dagen.

Prijs: 1e prijs publieksprijs

Speciale vermelding voor Tom: voor zover we na kunnen gaan is hij de eerste Q’er die twee keer achter elkaar w00tcamp heeft gewonnen.

WINNAARS

Publieksprijs

1. Shiny Waga (25 stemmen)

2. Mario Card (17 stemmen)

3. Aloha/iSupport (15 stemmen)

Juryprijs

1. Aloha/iSupport (Q42-jumpstart)

2. Willy Wonka (workshop Business Model Inc)