Smart Life: Nederlands’ eerste Computational Thinking lesprogramma door Blink, CodeUur en Q42

Smart Life: Nederlands’ eerste Computational Thinking lesprogramma door Blink, CodeUur en Q42

Blink staat bekend om vernieuwende, digitale lesmethodes voor het voortgezet en basisonderwijs, waarbij het bereiken van de leerling het uitgangspunt is. Als medeoprichter van CodeUur hebben wij met ons streven om alle kinderen te leren programmeren, net zo’n doel. Daarom sloegen we de handen ineen om samen met Blink en CodeUur het nieuwe lesprogramma ‘Smart Life’ te ontwikkelen. En vandaag is het startsein gegeven door niemand minder dan Zijne Koninklijke Hoogheid prins Constantijn!

Het doel van het lesprogramma is het stimuleren van digitale vaardigheden, ‘Computational Thinking’ en programmeren bij leerlingen op basisscholen. In ‘Smart Life’ doen zij vijf weken lang een programmeerproject met de klas. In les één maken zij kennis met ‘Smart Life’, in de tweede les wordt er al geprogrammeerd en in de derde les is het tijd om het digiboard te hacken. Niet gevreesd, lieve leraren. Dit kan alleen als jij hiervoor een eenvoudige aanpassing hebt gedaan.

Master Lukas

Master Lukas geeft de lessen: je hoeft als leraar dus niet per se zelf te kunnen programmeren. In het lesprogramma vraagt hij namens Q42 advies aan alle kinderen over smart life en smart houses. Hoe kan hun leven slimmer worden met behulp van technologie, computers en programmeren, en hoe zouden wij daar als Q op in kunnen spelen? In de vijf lessen maken de kinderen kennis met onze enige echte eigen Master Lukas en leren zij over smart life, programmeren en de slimme apparaten die nodig zijn om hun ideeën uit te kunnen voeren. Daarna ontwikkelen ze met hun klas een ontwerp en sturen dat op. Het beste en meest creatieve idee wint een excursie naar ons kantoor, waar ze workshops zullen krijgen over smart life.

CT3000

Tijdens de vijf lessen leer je programmeren met de programmeer-tool CT3000 die we speciaal voor dit lesprogramma hebben ontwikkeld. De tool introduceert veel concepten die je bij “echt” programmeren ook gebruikt. De status van voorwerpen wordt weerspiegeld onderin het scherm. Aanpassingen aan de code worden direct weergegeven in het preview gedeelte rechts in beeld. En je maakt ook gebruik van externe systemen als je de muziek op 3FM of Jazz zet!

Maar het belangrijkste is dat de kinderen zien dat programmeren je super powers geeft. Bedenk iets, en je kunt het zelf programmeren! Het lesprogramma wordt gratis aangeboden via de website van Blink. Waar wacht je nog op?