Sudoku. Hoe moeilijk kan het zijn?

Met z’n 80-en bedenken en maken we bij Q42 dingen met impact. Dingen waar je een glimlach van krijgt. In zijn eentje bedenkt en maakt Martin puzzelspellen. Ook dingen waar je een glimlach van krijgt. Zo zijn Quento, 0h h1 en 0h n0 van zijn hand en is het aantal bedachte spelconcepten in zijn la meer dan 9000.

Martins games worden ervaren als kwalitatieve breinkrakers met ontzettend veel spelers. Wist je bijvoorbeeld dat in de ranglijst van meest gespeelde potjes 0h h1 de spelers die op nummers één, twee en drie staan, gezamenlijk méér dan 120.000 keer het spel gestart en uitgespeeld hebben? Ja, daar moet je niet te lang bij stil staan, dan wordt het eng.

En wist je dat 0h h1 eigenlijk binair sudoku is? Dus hoe moeilijk kan het zijn om een echte Sudoku te maken?

Dat vroeg Martin vroeg zich ook af. En wanneer Martin zich afvraagt “hoe moeilijk kan het zijn”, resulteert dat meestal in een speelbare game. Zodoende ontstond Sudoku van zijn hand. Of beter gezegd: een slimme engine die Sudoku’s genereert. Natuurlijk met aandacht voor gameplay-elementen die je van hem mag verwachten, zoals een subtiel uitgedacht hintsysteem, toetsenbordnavigatie en hulplijnen.

Nu wilde NRC graag hun bijzondere Sudoku, de versie met vier extra grijze vakken, digitaal maken met een game die “beter speelt dan die van de New York Times”. En zo kwamen ze bij Martin uit. Sinds vorige week staat zijn Sudoku live op de website van NRC!

En terecht, vinden wij. Jij ook? Probeer het dan nu zelf en speel Martins eerste Sudoku in het NRC! Of speel die van morgen, overmorgen of een andere dag die komen gaat. Want vanaf nu staat zijn Sudoku elke dag in de digitale editie van het NRC Handelsblad!


Meer weten over Martins Sudoku-generator of zijn andere spellen? Neem even contact met hem op via martin@q42.nl!