Dit was w00tcamp 2018

Twee dagen lang toffe ideeën uitdenken, lekker knutselen en samen lol trappen: dit waren de projecten van onze hackathon in 2018!

Dit was w00tcamp 2018

Twee dagen ideeën uitdenken, knutselen en samen lol trappen

Het zit er weer op. Het afgelopen weekend sloten we onszelf twee dagen op voor de jaarlijkse Q42-hackathon w00tcamp. Zoals elk jaar hadden diverse Q’ers en vrienden al eerder hun innovatieve en knotsgekke ideeën gepitcht. De teams waren inmiddels gevormd. Nu ging het om het echie.

Vrijdag 9 november 9 uur sharp gingen de teams aan de slag om 32 uur later — dat hadden er natuurlijk 42 moeten zijn 🤦🏾 — te strijden om de publieksprijs. Alvast een tipje van de sluier: het team van Pixel Curtain kwam als winnaar uit de bus, met Prison Phone en Shitty Load-Balancing op de tweede respectievelijk derde plek. Maar natuurlijk werden er afgelopen weekend nog veel meer toffe ideeën uitgewerkt. Daarom hieronder het overzicht van alle projecten van w00tcamp 2018!

Mountains and Seas
Het uitgebreide team Mountains and Seas had het ambitieuze plan opgevat om tijdens de twee dagen w00tcamp een app te bouwen voor non-linear, interactieve storytelling met audio op basis van locatie. Oftewel: storytelling on steroids.

In eerste instantie was het idee om dit non-lineaire verhaal in de Efteling te plaatsen, maar gedurende w00tcamp werd gekozen om het dichterbij te zoeken, gewoon om de hoek bij ons kantoor in de Binckhaven. Afhankelijk van je locatie krijg je in de app keuzes voor het vervolg van het verhaal.

Binnenkort komt de APK-download voor Android daadwerkelijk beschikbaar, dus als je nieuwsgierig bent naar de game, laat het weten in de comments, dan geven we je een seintje!

Zoals elk normaal project begint ook Mountains and Seas aan een whiteboard

Voice-app voor Stockon-data
Elke product-owner of marketeer heeft wel een dashboard met metrics tot zijn beschikking. Hoe tof — en handig — zou het zijn om met datasets te werken zonder handmatige SQL te schrijven maar door middel van stemcommando’s specifieke vragen te kunnen stellen over het gebruik van een app of website. Enter de voice-app voor Stockon-data.

Met data van onze klant Stockon werd er een voice-app voor de Google Assistant gebouwd, die via een interactiedialoog de gemiddelde transactiewaarde kan rapporteren en die per maand kan vergelijken. Een toepassing van voice waar we waarschijnlijk nog meer over gaan horen!

Piotr zet uiteen welke Stockon-data hij binnen het dashboard kan tonen

Next Level VJ
De toffe partyspace op onze nieuwe locatie nodigt uit om muziek en visuals te combineren tijdens feestjes. Dus bouwde het Next Level VJ-team op basis van de interactieve 3D-visualizer Unity real-time visuals die reageren op de beat van de muziek uit vrijwel elke audio- of dj-tool. Hebben we straks nóg vettere feestjes!

Team Next Level VJ aan het broeden op snode plannen voor onze partyspace

Living Walls
De nieuwe macOS-versie Mojave heeft ondersteuning voor dynamische wallpapers die veranderen aan de hand van de stand van de zon. Dus dacht het team van Living Walls, we maken een macOS-app die jou dagelijks van een nieuwe wallpaper kan voorzien. Zo gezegd, zo gedaan.

Dit team bezig te zien tijdens w00tcamp 2018 was een lust voor het oog. Johan kocht een stel PVC-buizen en maakte daarvan de baan van de zon na. Vervolgens sloot hij zich op in een stilteruimte waar de wallpapers met allerlei props en een camera werden gecreëerd. Er werd zelf een grasmat uit de net aangelegde tuin gehaald voor een zo’n optimaal mogelijk effect. Het resultaat mocht er dan ook zijn!

Johan met de set-up

Pixel Curtain
De uiteindelijke winnaar van de publieksprijs! De Pixel Curtain aka Qurtain was in eerste instantie bedacht als doorzichtig gordijn van pixel-LEDs voor één van de grote ramen van ons nieuwe Haagse hoofdkantoor. Tijdens w00tcamp werden die ambities iets bijgeschaafd tot een vijftal lange LED-strips opgehangen aan het plafond, omdat er nergens in Nederland meer van deze strips te koop waren. Door de pixel-LEDs met je telefoon te bedienen worden er onder andere animaties getoond maar ook ons eigen Q-logo. Eerlijk is eerlijk, dit zag er best vet uit, dus niet zo vreemd dat dit team de publieksprijs in de wacht sleepte. 🏆

Kars doet een dansje want The Qurtain doet ‘t

Special effects voor de glijbaan
We hebben in onze Amsterdamse vestiging natuurlijk al een vette connected glijbaan. In vergelijking daarmee is de glijbaan in ons Haagse kantoor maar een beetje kaal. Daar moest verandering in komen, vonden enkele Q’ers. Zij bedachten special effects voor de glijbaan. Als je nu van de glijbaan af gaat, wordt er de sound uit onder andere Mario en Counter-Strike afgespeeld en licht er een bonte LED-strip op. Ook wordt er nu bijgehouden hoeveel keer er per dag gegleden is en wat de snelheid is. Glijden was nog nooit zó leuk!

Tot ‘s avonds laat tweaken aan de connected glijbaan

Prison Phone voor The Window
Ook het team achter de Prison Phone voor The Window wilde een bestaande Internet of Things-oplossing in ons kantoor verbeteren. In dit geval The Window, de permanente videoverbinding tussen onze kantoren in Den Haag en Amsterdam. Na de verhuizing naar ons nieuwe Haagse stek lag The Window namelijk stof te verzamelen in onze makerspace. Doel nummer één was dus The Window weer werkend krijgen. Doel nummer twee was een passende omlijsting voor onze bar. En doel nummer drie het toevoegen van audio met telefoonhoorns, zoals je ze in Amerikaanse gevangenissen ziet. En zo geschiedde. Nu kunnen we dus niet alleen zwaaien naar elkaar, maar ook even kletsen met collega’s in de andere vestiging. Een terechte tweede plaats dus bij de publieksprijs!

Multiscreen galore: Tom en Leonard testen de verbinding van The Window met Jeroen

Raising the Bar
Een bar is maar een bar, dacht het team van Raising the Bar. Hoe vet zou het zijn als de bar in ons nieuwe pand connected zou zijn. Allerlei ideeën werden uitgedacht, waaronder een shockdetectorintegratie waardoor je slechte muziek kunt doorspoelen door op de bar te slaan, een display om onze Philips Hue-lampen te bedienen en een frituur-cam waardoor je nooit meer heen-en-weer hoeft te lopen om de bitterballen te checken. Buitengewoon nuttige IoT-oplossingen dus… 😉

Het team van Raising the Bar bereidt zich voor op de einddemo

AI Generated Cocktails - Infinite Money Edition
Marcel dacht dit keer “dat w00tcamp is leuk, maar ik wil gewoon geld verdienen”. Voortbordurend op het afstudeerproject AI Generated Cocktails van Janneke Koorn werd haar AI-algoritme voor het maken van cocktails als website gewrapt, inclusief accounts en payments: de Infinite Money Edition.

Hoe het algoritme werkt? Als je een aantal ingrediënten in je kast hebt staan, zoals wodka, tequila, sinaasappelsap, kun je die in een Python-script met AI-backend stoppen, die een nieuw recept genereert. Je kunt daarbij niet alleen ingrediënten maar ook verschillende smaakvoorkeuren aangeven.

Het werkt en je kunt het zelf uitproberen op de tijdens w00tcamp gebouwde website Cocktail Capital! Hier kun je niet alleen je eigen cocktailrecepten samenstellen. Als je een lekkere AI-cocktail gemaakt hebt, kun je die bovendien claimen op een unieke URL en je naam eraan verbinden. Kosten? Eén dollar. Te betalen aan Marcel. 🤑

Alle inkomsten gaan natuurlijk naar de Anonieme Alcoholisten.

Tijdens de einddemo vertelt Marcel hoe hij geld gaat verdienen met z’n AI Generated Cocktails

Shitty Load-Balancing
Onze toiletten hebben we al eerder connected gemaakt. De vier gender neutrale YMCK-toiletten van onze nieuwe vestiging bieden wat dat betreft volop keuze, maar ze zijn nog niet connected. Of beter: waren. Het team achter Shitty Load-Balancing is tijdens w00tcamp 2018 namelijk flink losgegaan op onze wc’s.

Uitdaging? Aangeven welke van de vier toiletten je het beste kunt nemen. Immers, je wilt niet in de stank van een andere Q’er terechtkomen. 💩

Dus ging het team tijdens de hackathon aan de slag met Raspberry Pi’s, micro-switches voor de sloten en heul veul kabels. We weten nu niet alleen of het toilet bezet is, maar meten ook hoe lang en hoe vaak. Aan de hand daarvan gaan we collega’s advies geven welk toilet op dat moment het beste is. Shitty Load-Balancing werd derde, maar had natuurlijk de eerste prijs moeten winnen voor een dergelijk praktisch project. 😁

Silvy legt tijdens de einddemo uit hoe onze connected wc’s werken

Tower Fall Falls
Zo’n beetje na elke lunch spelen Q’ers de game TowerFall. Op een gegeven moment wordt dat natuurlijk een beetje saai. En er zijn altijd meer Q’ers dan er mee kunnen spelen. Enter Tower Fall Falls.

Tijdens w00tcamp 2018 ontwikkelde dit team een heuse multiplayer game voor de twee schermen in onze gamehoek. Met een vette tune, gecreëerd door Taco. Zo veel meer blije gezichten na de lunch nu! 🎮

Met z’n allen tijdens de w00tcamp-einddemo de nieuwe game spelen

Meer foto’s zien van w00tcamp 2018? Check onze Facebook-pagina!