w00tcamp de resultaten: slotscène
Aan alles komt een eind. Aan w00tcamp 2015 in november al en aan de ‘w00tcamp de resultaten’-blogposts nu. Want in deze blogpost besteden we aandacht aan de laatste vier teams: LotenLotenLoten, SkyhawQ, ABle en Monsterify!
LotenLotenLoten
Gerard, Bas en Thomas van Fabrique bouwden een app voor Windows Phone, Android én iOS met de bedoeling dat je geld naar ze stort. Klinkt als een gouden ei.
Wanneer je een lot koopt, win je weleens wat, maar de kans is groter wanneer je meerdere loten koopt. Met je vrienden bijvoorbeeld. Volgens team LotenLotenLoten kan dat groter: loten kopen met iedereen, dan maak je pas écht veel kans om iets te winnen! In het dashboard zie je de aankomende trekking, het aantal spelers dat mee doet, het aantal loten waarmee jij meedoet en het totaal aantal gekochte loten. In de app kun je zelf een lot toevoegen door er een te kopen. Wat nog gebouwd moet worden is dat de winst wordt uitgekeerd… Klein detail.
SkyhawQ
Het idee: een wereldverbeterende drone die autonoom (en ook nog betaalbaar) kan vliegen. Tim kon zich niet voorstellen dat er geen partij zou bestaan met een probleem dat moeilijk zonder drone in kaart te brengen is. Dus hij ging in gesprek met verschillende partijen. Greenpeace was er al mee bezig, maar liep nog tegen problemen aan: een te dure drone en data die moeilijk te gebruiken is. Zij hadden dus wel oren naar een tweedaagse w00tcamp om samen te kijken hoe ze de wereld met een drone konden verbeteren.
Tim, Remco, Wouter, Leonard en Herman; Esther van Oak & Morrow; Marleen van Greenpeace en Anton, Johan en Wouter van Fabrique werkten een echte case uit: illegale ontbossing in Indonesië. Niet door houtkap, maar door hele stukken te verbranden ten behoeve van de palmolie-industrie. Mensen in steden en dorpen in de buurt krijgen hier gezondheidsproblemen van, het is milieuverontreinigend en dieren raken dakloos of erger: verbranden. Om dit probleem aan te pakken is een werkend prototype van de drone gebouwd en een crowdsourcing app. De drone kan zelf over het gebied vliegen en foto’s maken en in de app kan iedereen meekijken om te analyseren wat er op de foto’s staat: zoals een dier, arbeiders of een auto. Want naast dat deze app dus een manier geeft om te helpen en meer awareness te creëren, zijn mensen nog steeds beter en sneller in foto’s analyseren dan techniek dat is. Op het moment is team SkyhawQ in gesprek met Greenpeace over de volgende stap. To be continued.
ABle
Nog zo’n wereldverbeterend idee heeft team ABle. En dat dat idee anderen ook enthousiast maakt, is wel duidelijk: Johan, Michiel, Mark en Guido; Niels van Shakingtree Interventions; Vasilis vriend van Q en Thomas van Fabrique wonnen er namelijk de Jumpstart van de enige echte vakjury mee. Het idee? SnappCar voor mindervaliden.
Ergens komen is zelfs zonder een auto te hebben, tegenwoordig niet zo’n issue meer. Je huurt een auto commercieel of particulier, belt een taxi of een Uber en anders ga je gewoon met het openbaar vervoer. Voor mindervaliden zijn deze opties echter nog lang niet optimaal. Niet elke huurauto is geschikt, de geschikte zijn supermoeilijk te vinden en het openbaar vervoer laat ook, met ongeschikte perrons voor rolstoelen bijvoorbeeld, nog altijd te wensen over. De tool die zij bouwden maakt het daarom gemakkelijk om geschikte auto’s te vinden en reserveren voor mindervaliden. Nu van commerciële aanbieders, maar in de toekomst ook van particulieren. Het is gebouwd met VueJS en is in de browser te gebruiken. Het formulier is makkelijk in te vullen, zelfs wanneer je, door je situatie, een computer anders gebruikt dan anders. Spraakherkenning is de logische volgende stap. Op dit moment is het team hard bezig met het invullen wat de Jumpstart precies moet zijn. Hier gaan we nog van horen!
Monsterify!
Laurens, Richard en Jimmy; Jeroen van Oak & Morrow; Boaz van Elasticsearch en Diane van Lucky Kat Studios hadden een supervet idee wat ook nog haalbaar was: een monster die je kunt beschrijven, naar je luistert en dan direct precies zo geprojecteerd wordt door de beamer. Dat is pas gaaf spannende verhalen vertellen.
In Unity bouwde team Monsterify! de HTML app en koppelde die aan een speech API. Dat zou heel makkelijk moeten gaan, maar in de praktijk bleek dat nogal stroef. Hier is dus de meeste tijd in gestopt tijdens w00tcamp, zodat Laurens wel een werkende demo kon geven zaterdagmiddag. En dat is dus gelukt. Laurens praatte er armen, klauwen, kleuren, ogen, hoorntjes en oren aan. Met ietsje meer tijd had ‘ie nog een stuk interactiever geworden en nog veel meer art gehad. Volgend jaar de zondag erbij?
Over volgend jaar gesproken… Dit was het dus echt. De allerlaatste post over w00tcamp 2015. Van een aantal projecten gaan we natuurlijk nog horen. Maar voor nu: tot w00tcamp 2016 voor de volgende w00tcamp resultaten!