Wereldrecord: olifanten redden met code

Het wereldrecord programmeren is vanaf nu van ons! In totaal hebben 11.368 schoolkinderen (groep 7 en 8) gelijktijdig CodeUur gevolgd vanmorgen, een enorme prestatie. Programmeren voor scholieren kan Q42 — een van de initiatiefnemers van CodeUur — alleen maar aanmoedigen.

Q’er Lukas, vanaf het begin betrokken bij CodeUur en de recordpoging, is door het dolle heen. Vijf vragen aan Lukas.

Trots?

Ja natuurlijk, het was fantastisch! Vooraf hebben we ons best gedaan om lesmateriaal te maken dat de kinderen aanspreekt. Zo gaaf om te zien wat voor eigen draai ze er dan aan geven. In plaats van olifanten redden van stropers, was er een groepje dat ging de eenhoorn redden! Die creativiteit, daar doe ik het voor.

Waar was je zelf tijdens het wereldrecord?

In de bibliotheek van Amsterdam, daar hebben we een klas les gegeven. Ook prins Constantijn, locoburgemeester Kajsa Ollongren en journalisten van o.a. Jeugdjournaal (vanavond kijken dus!) waren daar. Dus ik zat er met mijn neus bovenop.

Wat hebben de kinderen eigenlijk gedaan vandaag?

Ze moesten aan de slag tegen stroperij. Natuurbeschermer Laurens de Groot zet slimme technologie in om die strijd te winnen. In een speciaal ontwikkelde les hebben de kinderen meegewerkt aan een oplossing. Het is een probleem dat veel kinderen aanspreekt, en we willen kinderen laten zien dat je programmeren dus ook dáárvoor kan gebruiken.

Waarom is het programmeren eigenlijk zo belangrijk?

Ik moet dan denken aan de beroemde uitspraak ‘software is eating the world’. En dat is ook écht zo. Als ik zie wat we bij Q42 allemaal raken door alleen maar software te schrijven… Van je boodschappen thuis laten bezorgen tot je gestolen fiets terugvinden, met software kun je een idee werkelijkheid laten worden. Die kracht, die magie, wil ik kinderen laten ervaren. Zodat ze later de wereld om zich heen beter begrijpen en er actief in kunnen creëren in plaats van alleen maar consumeren.

En nu, hoe verder?

We hebben nu elf duizend kinderen een introductie in Computational Thinking gegeven. Maar we willen veel meer impact maken dan dat. Daarom gaat Stichting CodeUur fuseren met The Dreamery Foundation. Future NL, de nieuwe stichting, gaat lesmateriaal ontwikkelen voor om digitale vaardigheden (wat veel breder is dan alleen programmeren!) voor groep 1 t/m 8 aan te leren.