Winnende leerlingen Smart Life bij Q42 aan de slag
Vorige week waren de leerlingen van groep 8 van de Meester Kremerschool bij ons op bezoek in Amsterdam. Deze leerlingen hadden namelijk het aller-aller-allerbeste idee ingezonden in de Junior Computer Lab ideeënbus, onderdeel van het Smart Life lesprogramma dat wij samen met Blink en CodeUur ontwikkeld hebben. En dat is niet niks, de beste zijn uit honderden inzendingen!
Deze nerds-in-de-dop mochten daarom samen met ons een prototype maken van hun idee: de Mic 3000. “Ons idee is als je iets kwijt bent en je zegt tegen de Mic 3000 wat je kwijt bent dan gaat hij het zoeken, ” aldus de jonge bedenkers. Nou, ga dat maar eens bouwen.
Voordat je begint met typen moet je natuurlijk eerst even nadenken. Dat wisten de leerlingen allang, want met Smart Life hebben ze niet alleen alles over programmeren geleerd, maar ook over concepting, brainstormen en samenwerken. “Kunnen we dit met GPS fixen?” vroeg één van de kleine Einsteins zich af. Helaas, dat werkt binnenhuis niet al te best, en ook de indoor alternatieven, zoals iBeacons, zijn vaak niet precies genoeg voor het Mic 3000-concept. Na intensief overleg met onze Lukas en Johan werd uiteindelijk gekozen voor het maken van smart oppervlaktes, met behulp van Makey Makey’s en aluminiumfolie.
Met deze oplossing kun je de plaatsen waar je bijvoorbeeld je sleutels meestal neerlegt connected maken. Bijvoorbeeld de tafel, een plankje in de gang, of je nachtkastje. Op deze oppervlaktes komt een extra laag, bestaande uit twee lagen aluminium met ertussen een uitgehold stuk karton. Wanneer je je sleutels erop legt, maken de twee stukjes aluminium contact, en zo weet het Mic 3000 systeem waar je sleutels zijn.
De leerlingen hebben in groepjes prototypes hiervan gebouwd. Met behulp van Scratch hebben ze de Makey Makey’s gekoppeld aan hun systeem en een interface gemaakt in de vorm van een plattegrond waarop je kunt zien waar je sleutels zijn. Met alle toeters en bellen die daar natuurlijk bijhoren, zoals indrukwekkende audio FX en rondspinnende honden op de plek van je sleutels. Of een piano gemaakt van grafiet op papier. Of dat je op elkaars neus muziek kunt maken. Zoals een beetje modern Internet of Things-systeem betaamt, logisch.
Aan het einde van de dag gingen de leerlingen natuurlijk allemaal nog even van onze connected glijbaan en kregen bovendien allemaal een VR-bril en nóg een Makey Makey mee. We zijn benieuwd welke mooie dingen deze jonge genieën er mee gaan maken!
Trouwens, Smart Life heeft zelf ook wat gewonnen! Bij de Europese Comenius EduMedia Awards in Berlijn ontvingen Smart Life én Kazoo (beide lesmethodes van Blink en ontwikkeld door Q42) medailles die uitlichten hoe deze apps écht uitblinken (pun intended). De jury had een aantal mooie quotes, onder andere dat Kazoo bijdraagt aan “sociaal-emotionele en cognitieve competenties” en leidt tot een “vernieuwend didactisch concept en een originele multimediale aanpak” en dat Smart Life kids “laat kennismaken met de wereld van IoT” en ook vaardigheden als samenwerken aandacht geeft.
In de educatiewereld is de Comenius Award best een big deal: het wordt jaarlijks uitgereikt door de Duitse Genootschap voor Pedagogiek en Informatie en Blink pikte twee medailles van de in totaal zeventien mee ondanks concurrentie van 160 andere inzendingen uit 20 landen. Gefeliciteerd, Blink-vrienden en -vriendinnen!