We geloven er heilig in dat alle kids zouden moeten leren programmeren. Je ideeën, toekomst en veel van wat je zult willen bereiken heeft te maken met intrinsiek snappen wat engineering is en je ideeen kunnen vertalen naar een werkend idee; een prototype. Zelfs als je later niet programmeur of engineer wordt, is het een bijna-verplichte-skill. Zoals je van iedereen tegenwoordig verwacht dat ze Excel kunnen, moet straks iedereen wel een basis begrip en kunde van programmeren hebben.

Het is zo simpel als dat.

En daarnaast is samen met kids dingen maken gewoon heel erg leuk!

Daarom maken we er ook zoveel werk van. We geven al jaren op diverse manieren les aan kids; en nu zijn we samen met Dutch Basecamp en Like To Share bezig geweest met het opzetten van CodeUur als onderdeel van CodeWeek, een initiatief van Neelie Kroes.

Vanochtend gaven we aan twee groepen 8 in Diemen een les programmeren in Scratch. Het leukste is nog niet eens de techniek overbrengen, maar zien wat de kids al direct zelf gaan verzinnen, de energie die ontstaat en de trots die uit de oogjes straalt.

Sommige meisjes zeggen dan soms “ik kan dit niet, ik snap het niet”. “Nee,” zeggen we dan, “je kunt het NOG niet. Het is gewoon iets nieuws”. En hoppatee. Moet je kijken wat er gebeurt als je ze daar voorbij brengt en ze laten zien wat je voor elkaar kunt krijgen. Echt amazing — én verontrustend om te denken dat als je dit dus niet zou doen, er veel talent zich de les door computers zou laten lezen in plaats van andersom. Wow!

Als ze dan eenmaal aan de gang gaan, is het verbazingwekkend wat ze voor elkaar krijgen. In een sessie van 1.5 uur programmeerden de kids een doolhofspel waarbij je een prinses moet redden, monsters moet ontwijken en sommigen waren bezig om sleutels en geheime kamers te maken, luiken in te bouwen en prachtige achtergronden te ontwerpen.

Nu is de grote vraag: hoe nu verder? Hoe krijgen we het voor elkaar dat docenten in het primaire onderwijs (het kan vanaf groep 4 al, daar hebben we aardig wat ervaring mee) ook zelf die lessen kunnen geven? Waar halen de docenten de tijd vandaan om dat er even bij te leren? Niet triviaal.

De tools worden steeds beter, de noodzaak hiervoor steeds groter en het plezier om het te doen is nog steeds even groot. Het is tijd mensen, we moeten dit echt heel snel deel maken van ons onderwijssysteem.

Dit komt niet zomaar vanuit de basis lesboekjes. Hier moeten we allemaal onze duw aan geven zodat dit gaat gebeuren en het een vast, verplicht programma in ons onderwijs wordt.

Hieronder wat foto’s van onze les aan de leerlingen van de basisschool De Octopus in Diemen (in de ruimtes van Randstad HQ).

We gebruikten hiervoor een zelfgemaakte les: we programmeerden eerst zelf een leuk spel, en dan door steeds screenshots te maken en stukjes code eruit te knippen, krijg je achterwaarts een soort “bouw instructie”. Met wat uitleg en wat leuke teksten heb je dan opeens een leuke les waarin je een programma bouwt. En de kids zijn de kids niet als ze er niet een heleboel dingen bij verzinnen en bouwen! Elk groepje in deze twee klassen had een volledig ander spel gemaakt met andere graphics, logica en gameplay. Heerlijk — en trots dat we zijn! :)