20% meer app-installs dankzij Android Instant Apps

Hoe we in één klap het aantal gebruikers van onze PostNL-app flink wisten uit te breiden

20% meer app-installs dankzij Android Instant Apps

Mobiele app-installs flink laten groeien is een uitdaging, zeker bij grote, volwassen apps. De vijf jaar oude PostNL-app is zo’n voorbeeld. Sinds we vijf jaar geleden als internetbureau aan deze iOS- en Android-applicatie begonnen te bouwen, is het aantal gebruikers langzaamaan gestegen. Maar hoe realiseer je een significant hoger aantal installaties als app-marketing en het uitbrengen van nieuwe features minder frequent worden ingezet? Voor Android-apps luidt dan het antwoord: Google Play Instant.

Oftewel: Android Instant Apps. Door de PostNL-app uit te breiden met een Instant App konden we het aantal installaties met maar liefst twintig procent laten groeien. In dit artikel leggen we uit hoe we dat hebben bereikt.

Wat is een Instant App?
Instant Apps bieden Android-gebruikers een native app-ervaring, zonder dat zij de applicatie zelf uit de Play Store hoeven te downloaden. Gebruikers kunnen de app dus als het ware eerst uitproberen maar hoeven daarvoor (vrijwel) geen ruimte op hun mobiele telefoon op te offeren. Google heeft namelijk een limiet gesteld aan de grootte van een Instant App van een paar megabyte. Die bevat dus vaak maar een deel van de features van de oorspronkelijke app.

Instant Apps open je door op een link op een Android-apparaat te klikken, bijvoorbeeld vanuit een mailtje. Door de hindernis van het installeren weg te nemen maar toch een native ervaring te bieden, vergroot een Instant App de betrokkenheid bij eindgebruikers en stimuleert het de installatie van de volledige app met alle functionaliteiten. Aangezien veel Nederlandse consumenten weleens een mailtje krijgen met een link om een pakketje te volgen, leek ons de PostNL-app een ideale kandidaat om uit te breiden met een Instant App.

Het gebruiksgemak van een Instant App
Het initiatief voor deze vernieuwing van de PostNL-app kwam van Ted en Guus, beide appdeveloper bij Q42. Tijdens Passietijd, onze tweewekelijks vrijgeplande middag, hebben zij uitgezocht hoe de vijf jaar oude Android-app kon worden uitgebreid met een Instant App. Door een klein prototype te bouwen konden zij de product owner van PostNL overtuigen, dat deze feature het waard was om in te investeren.

En zo geschiedde. Als je dus nu een mailtje krijgt over de status van je pakketje en je hebt de PostNL-app niet, maak je op Android-toestellen direct kennis met de native app zonder daar iets voor te hoeven doen. Bovendien is het installeren van de echte app vanuit de Instant App veel makkelijker dan vanuit een mobiele website. De gebruiker kan met één druk op de knop upgraden en het gevolgde pakketje wordt ook netjes meegenomen.

Flow van het openen van de PostNL Instant App en het downloaden van de volledige app

Het bouwen van een Instant App
Maar hoe bouw je dan een Instant App? Zeker als het gaat om een oudere codebase, zoals in het geval van de PostNL-app. Net als bij veel andere mobiele applicaties bestond de PostNL-app uit één enkele module. De app was bovendien zo’n 9 MB groot. Instant Apps mogen van Google echter maximaal 4 MB groot zijn.

Ted en Guus begonnen dus eerst met het opsplitsen van die enkele module, zodat slechts een deel van de oorspronkelijke app als Instant App verzonden zou kunnen worden. Overigens wil je zulke kleinere modules tegenwoordig sowieso, ongeacht of je nu een Instant App aanbiedt of niet: het maakt doorontwikkeling makkelijker, zeker omdat Google meer en meer Play Store-features hier bovenop bouwt. Ted wist binnen enkele weken de hele applicatie om te bouwen tot een modulair ontwerp dat klaar was om te implementeren.

Tijdens de daadwerkelijke uitrol stuitten Ted en Guus echter op hindernissen. In dit technische artikel beschrijven zij voor mede-ontwikkelaars, hoe ze de foutmeldingen in de Google Play Store hebben weten op te lossen. Lees de tips en bespaar je de lange tijd die wij nodig hadden om van idee naar productie te gaan!

De resultaten van de PostNL Instant App
Het ontwikkelen van een Instant App op een grote, volwassen applicatie heeft ons veel geleerd. Bovendien heeft de ontwikkeling van de Instant App als bijkomend voordeel dat we nu een moderne architectuur set-up met kleinere modules hebben. Hiermee zorgen we ervoor dat delen van de app alleen gedownload worden, wanneer iemand die daadwerkelijk gaat gebruiken. Zo hoeven niet alle gebruikers de complete code te downloaden op hun mobiele telefoon.

Maar de resultaten worden het best getoond in het gebruik. In slechts vier maanden tijd heeft de PostNL Instant App geleid tot een toename van 20% meer app-installaties. 🎉 De volledige applicatie heeft daarmee dus een flinke boost gekregen - fors meer dan bijvoorbeeld een marketingcampagne voor de app oplevert.

Grafieken van het openen van de PostNL Instant App en het downloaden van de daadwerkelijke app
Enorme groei van het aantal app installs (rechts) door het gebruik van een Instant App (links) twee maanden na de lancering

De door ons ontwikkelde Instant App heeft dus enorm veel impact gehad op het boosten van de volledige PostNL-app. Een hoger aantal app-gebruikers is voor PostNL van groot belang. Mensen die de app hebben, zijn zich meer bewust van wanneer hun pakketje wordt afgeleverd. Dit zorgt ervoor dat zij gelijk de eerste keer het pakketje in ontvangst kunnen nemen en de bezorger niet een tweede keer langs hoeft te komen. Een groei in het aantal installaties bespaart PostNL uiteindelijk dus tijd en geld in het bezorgproces.

Kortom: meerwaarde voor PostNL, een betere app-architectuur voor ons om op door te ontwikkelen én een fijnere ervaring voor eindgebruikers, allemaal dankzij het ontwikkelen van deze Instant App!


Meer lezen? Op ons Engineering Blog geven developers Ted en Guus inzicht in het vermijden van belangrijke hindernissen bij de bouw van een Instant App: https://engineering.q42.nl/instant-app