TL;DR

Ga naar Web Summit als je op zoek bent naar een partner voor je startup of als je juist in een startup wilt investeren. Als je simpelweg geïnteresseerd bent in tech, dan kun je net zo goed alle startups van de lijst googelen. De talks gaan nergens echt de diepte in. Dit is een netwerkevent, geen event om kennis of insights op te doen.

In zes jaar van 400 naar 50.000 bezoekers

Paddy Cosgrave startte Web Summit zes jaar geleden met 400 bezoekers. Er komen er nu ruim 50.ooo. De conferentie is verplaatst van Dublin naar Lissabon, dus het is drie dagen lang onderdompelen in nieuwe ideeën en startups, maar ook fado, rode wijn, Pasteis de Belèm en bacalhau.

Bairro Alto, de fotogenieke binnenstad van Lissabon.

In de dagen waar Trump wordt gekozen tot de nieuwe president van de VS, breng ik mijn tijd door in Lissabon, waar ik eet, drink en slaap in Bairro Alto en me overdag vermaakt op Web Summit in Parque das Nações, ongeveer 20 minuten metrotijd uit elkaar.

Eigenlijk bestaat Web Summit uit 21 conferenties. Elke conferentie is gegroepeerd en gethematiseerd. Er is een SaaS stage, een Content Creators stage, een Music stage, een Sports stage en vele anderen, dus er is voor ieder wat wils. Het voelt als een Sziget of Lowlands, waar je serieus na moet denken wanneer je waar gaat luisteren. En je mist zeker weten praatjes die je had willen zien. Web Summit is groot en dat zie je terug in de kwaliteit van de praatjes. Het is heel lastig om de kwaliteit uit de rest te filteren.

De aanwezigheid van Web Summit ontging je niet in Lissabon.

Problemen en oplossingen

Veel praatjes bestaan uit het opsommen van problemen. “Ze moeten fixen dat Trump niet gekozen had kunnen worden” en “Er moeten echt meer vrouwen in tech komen”, maar weinig talks bieden concrete oplossingen waar je iets mee kunt. Het is met name het beïnvloeden van opinie en inspireren.

De pitches en de startups vormen echter een mooi contrast, want die gaan 100% over het oplossen van problemen. De energie die je verliest tijdens de talks, krijg je driedubbel terug bij de pitchtracks.

De enige talk die ik heb gezien waar daadwerkelijk een punt werd gemaakt, was de talk van Joseph Gordon Levitt over zijn hitRECord, een online community waar je met zijn allen aan kunstprojecten werkt. “Een soort crowdsourcing”, denkt men vaak, maar het praatje van de Dark Knight Rises- acteur ging juist over het verschil tussen een crowd en een community. Dit verschil zit ‘m met name in het individu ten opzichte van een groep zonder individuele stemmen (zoals de backers van Kickstarter).

We don’t make movies to make money, we make money to make more movies.
- Joseph Gordon Levitt

De deur van mijn appartement. Dat huisnummer \o/.

Infinite startups

Web Summit is aan de ene kant twaalf simultane tracks aan speakers, drie dagen lang, en aan de andere kant zijn er honderden startups die allemaal aandacht willen. Dit doen ze door simpelweg een standje te hebben waar je naartoe kan voor een folder, pen en praatje. Maar drie van de twaalf tracks zijn de pitch-tracks. Hier worden, drie dagen lang, elk uur, zes startups gepitcht.

Enkele van de tofste startups, voor zover ik ze heb kunnen volgen:

Ermagerd! Robin!

HitRECord

Niet echt een startup, maar wel concept wat veel aandacht krijgt. Opgericht door Hollywood acteur Joseph Gordon Levitt is het een platform waar artiesten samen kunnen werken aan grotere projecten. Zoals Joseph Gordon Levitt het zelf zegt: “HitRECord is less of a narcissistic platform than for instance Facebook or Instagram. It’s about people working together instead of just showing themselves.” Een mooi initiatief dat laat zien dat internet goed is in verbinden. Je spreek het overigens uit als hitrecórd, druk op opnemen.

Fyre

Online platform van o.a. Ja Rule om direct bij de artiest te boeken in plaats van via booking agencies. Een mooi voorbeeld waar het internet wordt gebruikt om alle veel te dure middle men van de wereld uit het proces te slopen.

eShepherd

Een connected device om aan de nek van koeien te hangen, zodat ze te tracken zijn via GPS. Bovendien zijn ze te sturen met geluiden en kleine schokjes, zodat de koeien slimmer over het grasveld grazen zonder de bouw van fysieke hekken. Het ding wordt gepowered door zonnecellen en moet het een jaar of vijf kunnen uithouden zonder maintenance.

SuperPhone

Ryan Leslie, producer van o.a. Beyoncé, heeft het idee om een 1-op-1 kanaal voor fans en artiesten te starten. Via Superphone ontvangt de artiest direct messages van fans, direct op de telefoon. De UI is zo gemaakt dat de duizenden inbound messages van fans goed te handelen zijn. Het werkt op basis van Twilio, een messaging API waarover ik meerdere keren heb gehoord tijdens de Summit.

Snowcookie

Drie sensoren: eentje op elke ski en eentje op de borst en dan de berg af. Snowcookie vertelt de sporter hoe goed hij/zij skiet en waarop gelet moet worden. Doel: met machine learning serieuze tips over de skitechniek geven.

Kubo-Robot

Verkozen tot beste pitch van de Summit. Deze startup heeft een robotje ontwikkeld dat kinderen leert programmeren.

Twinkl

Een armband voor BFF’s, stelletjes en besties. Een leuk klein ubiquitous ideetje voor een doelgroep met een niet te onderschatten omvang.

Papayapods homepage.

Papayapods

Deze startup verbindt huurders met verhuurders en regelt alle papier-rompslomp. De insteek was dit keer niet om iets te maken voor het volk, maar juist voor de verhuurder. Er wordt op dit moment gewerkt met een suite van tools, varierend van papiertjes tot lastige excelsheets en niemand heeft ooit de hele chain gefixt. Tot nu dan.

Cuckuu

Een idee waar weinig mensen van begrepen wat het nou precies was. Het plan is dat je berichten kan inschieten die op een bepaald moment bij de ontvanger aankomen. Een soort timed messages.

Codingame

Er is een groot aantal websites die leren programmeren, maar deze heeft een hele mooie insteek: games. Het leert logica programmeren in gamesituaties.

Smoogs

Artiesten kunnen via Smoogs content aanbieden aan een publiek. Per geluisterde seconde en per bekeken minuut wordt er betaald. Dit is een interessante nieuwe draai in een wereld waar de streampayment problemen van Spotify nog niet opgelost zijn.


Pitches pitches pitches pitches pitches pitches pitches pitches pitxchs peichts fpeoiefa eca…

Talk of the town

De brede thema’s van Web Summit 16 waren VR, AI, millennials en vrouwen in tech. Niet geheel onverwacht, aangezien het geheel een soort samenvatting is van alle techblogs van het internet.

Helaas durfde niemand echte uitspraken te doen of wist men te overtuigen met hun implementatie van VR of AI, wat ook weer niet geheel onverwacht is, aangezien iedereen zich afvraagt wat we er überhaupt allemaal mee aan moeten.

VR jongen! Dat gaat het helemaal worden.

Wat de millennials betreft is de angst onder generatie Y en above voelbaar, want ze verwachten dat de connectie met de millennials lastiger wordt, wat er weer voor zorgt dat mensen banen gaan kwijt raken. Of daar zijn ze in ieder geval bang voor.

Vrouwen in tech is al een tijdje een hot topic en dat was tijdens de Summit niet anders. Er was zelfs een complete Women-in-tech lounge. Ik hoop dat we eindelijk over dit punt heen kunnen stappen, in ieder geval voor Web Summit 2017, want ik kreeg het gevoel dat de verhouding man-vrouw toch wel 50/50 was op de beursvloer.

Zelfrijdende en electrische auto’s waren ook een puntje van aandacht. Zo is Nissan bezig een electrische auto in China op de markt te zetten die slechts €8.000,- gaat kosten. Op de vraag hoe dat gerealiseerd wordt, wist eigenlijk niemand het antwoord en keken alle producten elkaar aan in de hoop dat iemand een stap durft te zetten.


Hyperloop One takes it all

Er was één partij die echt indruk op me heeft gemaakt en dat is Hyperloop One; de nieuwe vorm van public transport waar je in 12 minuten van Abu Dhabi naar Dubai kan reizen in een vacuum getrokken buis. Gefantaseerd door Elon Musk, ge-open-sourced door SpaceX en nu uitgevoerd door Hyperloop One… De schaal van het plan, de kosten, het krankzinnige idee dat realiteit wordt en de pragmatische oplossingen die bedacht worden voor problemen waar anderen huilend voor weg zouden rennen, maken dit wat mij betreft tot het tofste ding van heel Web Summit 16.

Shervin Pishevar, Hyperloop Technologies co-founder.

De oprichter en een van de investeerders gingen als allerlaatste item van het programma in gesprek over de struggles, de manier van werken en tips die ze kunnen geven als je met een dergelijk plan aan de slag wilt gaan.

Hyperloop One staat qua ambitie ver boven de rest van de conferenties en voelde daarom als de juiste afsluiter bij een verder ietwat teleurstellende Web Summit.