‘Merken zeggen veel over mensen. Iedereen kiest merken, iedere dag. Want we hebben het niet alleen over je kleding, maar ook over wat je eet, welke krant je leest en welk goed doel je steunt.’

Volgens oprichter Roel Mos is BrandDating anders dan andere datingsites. En daar heeft hij gelijk in. Bij deze datingsite, die wij voor hem ontwikkelden, stel je jezelf namelijk voor met een merkenprofiel in plaats van het standaardverhaal van ‘ik ben Jolanda en ik hou van hobbies’.

Je zoekt op merken en vindt mensen. Je abonneert je op merken en wordt op de hoogte gesteld van mensen die wat van dat merk vinden. Je profileert jezelf door slim merken te combineren op een manier dat iets over jou zegt. In je profiel passen maximaal 25 merken, dus je moet ook altijd goed kiezen. Zo zorgt Branddating dat je altijd gedreven wordt om met de merkenmetafoor bezig te zijn.

Drag & drop je merken in je profiel

Je kunt je profiel altijd aanpassen als je van gedachte bent veranderd. Je gaat gewoon naar de eenvoudige merken ‘editor’, waar je links je profiel ziet en rechts de merken die op de site staan. Je kunt een zoekterm intikken of een categorie selecteren om zo je merk te vinden. Dat merk sleep je dan naar een box in je profiel links en je bent klaar. Mocht het merk dat je zoekt er niet bij staan, dan kun je dat merk ook gemakkelijk toevoegen aan de site.

Laagdrempelig op zoek naar je match

Eén van de doelen van de site is om daters aan te trekken met het gemak waarmee een (gratis) profiel kan worden gemaakt. Die laagdrempeligheid schijnt door: je hoeft alleen een merk in te tikken en je krijgt meteen relevante mensen te zien. BrandDating berekent een match tussen jou en de andere gebruikers van de site op basis van je merkenprofiel en een aantal andere variabelen. Die match zie je ook op elk profiel van andere gebruikers die je tegenkomt.

Op deze manier heb je altijd een lijstje tot je beschikking waar je je hoogste matches kunt vinden. Door dit soort matches en antimatches duidelijk weer te geven, weet je meteen of je contact met iemand moet zoeken of juist niet. Als je van Coca Cola houdt moet je natuurlijk niet beginnen aan een relatie met iemand die Coca Cola niet kan uitstaan maar wel fan is van Pepsi (of misschien juist wel).

Over het afgelopen jaar is BrandDating echt zo’n project geworden waar iedereen wel een beetje aan mee heeft geholpen. Zo hebben Bob, Chris, Kars, Lon, Lukas, Martijn, Rahul, Remco, Stephen, Suzanne, Tim en Wilbert allemaal hun steentje bijgedragen. Bovendien hebben we door het iteratieve ontwikkelproces steeds kunnen tweaken aan de functionaliteit, vormgeving, performance, copy en algehele presentatie zodat er een leuke, stevige, simpele site staat.

Kijk zelf maar: www.branddating.nl