Elke maand een ander onderwerp om in te duiken. Dat was mijn plan om een beter interaction engineer te worden. En aan dat plan houd ik mij nog steeds. Voor deze maand heb ik usability testing (gebruikerstesten) uitgekozen. En, bij Q42 hebben we gelukkig iemand die daar goed in thuis is: Elaine! Mooi. Actie!

Nadat het onderwerp van de maand gekozen was ben ik met Elaine om te tafel gaan zitten om te kijken hoe ik mijn kennis kan verrijken wat dit onderwerp betreft. En dan met name op de praktijk gefocust. De theorie ben ik zelf al ingedoken. Elaine heeft mij betrokken met een usability test die zij al gepland had voor het NAi. Het plan was de hele test te observeren en daar waar mogelijk input leveren.

Verloop test

Als eerst proberen we in te zien met wat voor testpersoon we te maken hebben. We proberen wat achtergrondinformatie te achterhalen. En proberen via deze informatie toe te spelen naar een opdracht die de tester uit zou kunnen voeren met de website die we testen. Elaine geeft net genoeg informatie om de tester zijn opdracht uit te laten voeren. Te veel informatie geven is niet verstandig. Zo is de eerste indruk natuurlijker. Als back-up hadden we een artificiële taak achter de hand die we zouden kunnen geven voor het geval onze tester niet zelf bij een taak uit zou komen.

De taak die onze tester bedacht heeft, het opzoeken van informatie over een gebouw, wordt uitgevoerd. Het testtraject dat Elaine bedacht had wordt gaandeweg op onze tester aangepast. Zo loopt het lekker soepel en ontstaan er geen ongemakkelijkheden. Ik let voornamelijk op de non-verbale communicatie van onze tester. Waar kijkt hij als eerst? Twijfelt hij voordat hij ergens op klikt? Welke elementen op de pagina worden gescant?

Wanneer bepaalde UI elementen niet worden gevonden, maar die we wel wilden testen, stuurt Elaine onze tester voorzichtig in de goede richting door te hinten op de functionaliteit van het element. De truc lijkt om zo min mogelijk van de website te verraden zodat zoveel mogelijk door de tester zelf uitgevonden kan worden. Dit is best lastig. Ik merk dat ik snel geneigd ben mijn mond voorbij te kletsen. Opletten dus!

Tweede test

Vandaag was de tweede test. Elaine heeft de prototypes aangepast met de feedback van de eerste test. Zo kunnen we toetsen of we goed zitten met onze conclusies. Het verloop van de test lijkt op de eerste test. Dat geeft houvast. Ik merk dat ik nu al beter let op de manier waarop onze tester door de website heen loopt. En kan me nu ook beter focussen op de verbetermogelijkheden.

Na afloop van de tweede test hielden we de uitkomsten van beide tests naast elkaar. Zo konden we de pijnpunten eruit halen. Stiekem waren het geen pijnpunten, maar punten ter verbetering, want het initiële ontwerp was al vet!

Verbetervoorstellen

Maandag is er een meeting met de klant, het NAi. En, Elaine is maandag vrij. “Frank? Wil jij deze meeting bijwonen en onze verbetervoorstellen uitleggen aan de klant?” Oh, wauw, meteen in het diepe! Daar leer je het snelst van. Ik hou daar wel van. We gaan ervoor! We hebben goede punten gevonden uit de tests en we zijn ervan overtuigd dat dit de experience op de website behoorlijk gaat verbeteren. Dus, dat moet goed gaan! Spannend zo, maar het voelt goed om het op deze manier te doen!

Dit artikel verscheen eerder op: frankraterink.nl/blog/mijn-eerste-stappen-in-usability-testing