Twee van onze recente museumprojecten winnen maar liefst vijf Lovie Awards. Van harte gefeliciteerd met deze ‘Europese Oscars van het internet’, Van Gogh Museum en Rijksmuseum! 🙏

4 Lovie Awards voor vangoghmuseum.nl

Eerder dit jaar sleepten we samen met de Van Gogh Museum-website al twee prestigieuze Webby Awards binnen. Bij de Europese pendant van deze 'Oscars van het internet', de Lovie Awards, wint vangoghmuseum.nl nu zowel juryprijzen áls publieksprijzen!

Goud geeft de jury in de categorie 'Websites - Best practices' en zilver in de categorie 'Apps, Mobile Sites & Voice - Best Visual Design'. En in beide categorieën krijgen we óók nog de publieksprijs! 🤯

De nieuwe website van het Van Gogh Museum hebben we ontwikkeld in samenwerking met het digitale team van het museum, Dept (design) en Polteq (software testing). De site onderscheidt zich door opvallend kleurgebruik, een volledig gedigitaliseerde museumcollectie, krachtige interactieve verhalen en veel slimme features, zoals de door ons bedachte functionaliteit ‘Vincent for Scale’.

Impressie van de nieuwe website van het Van Gogh Museum

Martijn Pronk, Hoofd Digitale Communicatie Van Gogh Museum over het winnen van de Lovie Awards:

Bij de ontwikkeling van de nieuwe museumwebsite hebben het team van het Van Gogh Museum, Dept en Q42 steeds naar het beste resultaat gestreefd. Het winnen van een Lovie bevestigt de kwaliteit van hun gezamenlijke inspanningen, het is de kers op de taart.

Gouden Lovie Award voor rijksmuseum.nl

En ook rijksmuseum.nl valt dit jaar in de prijzen bij de Lovie Awards! De jury geeft de nieuwe website goud in de categorie 'Websites - Cultural Institutions'. 🤩

Al eerder dit jaar was het raak voor het Rijksmuseum met een gouden GLAMi Award, de 'Grammy van de museumwereld', plus een gouden European Design Award, de prijs voor het beste grafische en digitale design van Europa, waarbij er ook veel aandacht is voor innovatie. Nu dus de derde keer goud bij de 'Europese Oscars van het internet'! 🥇

Voor de nieuwe website ontwikkelden we samen met designbureau Fabrique en het digitale team van het Rijks een innovatief verhalenplatform. Dit is als het ware een extra storytellinglaag die op elke pagina kan worden ingezet en over de pagina heen komt te liggen. In die laag kan de bezoeker dwalen door de wereld achter de kunstwerken. Kortom: een online ervaring die net zo goed is als rondwalen door het museum zelf.

Video over de nieuwe website van het Rijksmuseum

Nanet Beumer, head of digital bij het Rijksmuseum:

We zijn heel trots dat het harde werken wordt beloond in een hoge engagement van kunstliefhebbers over de hele wereld en nu ook met een gouden Lovie Award.

Verbeeldende techniek

Hoe technologie een verbeeldende rol kan spelen, is terug te zien bij beide winnende museumwebsites. Ze zijn méér dan sites óver het museum. Vangoghmuseum.nl en rijksmuseum.nl bieden ervaringen en diepgang die aanvullend zijn op een echt bezoek aan deze musea.

Zo kunnen online bezoekers dankzij de door ons ontwikkelde ultra-res storytellingtool Micrio inzoomen tot de kleinste details van de schilderijen. En met krachtige verhalen vol interactie weten we de collecties digitaal tot leven te wekken.

Dat doen we met het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum. Maar ook met tal van andere culturele instellingen, zoals Naturalis, Panorama Mesdag en Museumvereniging.  

Wil je ook in dit rijtje staan? 😉 Neem even contact op met Jan Jouke: janjouke@q42.nl / 06 - 2738 0017.

Ons werk
Wat we bouwden met bedrijven als KLM, Philips, PostNL, Mazda, Volkskrant, Talpa, NTR, Van Gogh en Rijksmuseum: van apps en websites tot spraakassistenten en connected devices.