De Philips Corporate Research Experience is de high-tech beurs waar Philips haar laatste technologische snufjes tentoonstelt. Dit jaar hebben wij ons bijvoorbeeld staan vergapen aan een 3D flatscreen TV. De producten worden gedemonstreert door de researchers zelf. Zij weten er natuurlijk het meest vanaf, maar laten we eerlijk wezen, researchers zijn niet in de wieg gelegd voor het geven van spetterende demonstraties. 

Kale Powerpoint slideshows, timide stemmetjes, verlegen mannetjes, zie je het al voor je? Daarom vroeg Philips aan Relate4U en Q42 of wij een concept wilden uitdenken en ontwikkelen om flink wat competitiegevoel tussen de researchers te kweken en om van de beurs een echte ‘experience’ te maken. De vraag of wij hierbij wellicht gebruik wilden maken van moderne NFC-technologie beantwoordden wij uiteraard met een volmondig ‘Ja!’

Een investment-game was het antwoord op de vraag. Bezoekers van de beurs konden met hun persoonlijke NFC-kaart digitale euro’s investeren in de verschillende projecten. Dit kon ter plekke bij de stands, doormiddel van een nonchalante zwaai met de NFC-kaart langs de duidelijk gemarkeerde reader, maar ook vanuit hotspots, waar alle investeringen nog eens bekeken en gewijzigd konden worden. Ook was in deze hotspot per afdeling een heerlijk real-time animerende top 4 van de meest populaire projecten te zien. En hoeveel koffie ze nog konden halen met hun kaart.

De researchers kregen uitgebreide overzichten te zien als zij hun NFC-kaart langs de hotspot zwaaiden. En hoeveel koffie ze nog konden halen met hun kaart. Achteraf gezien hadden we hier ook een top 4 van moeten maken. Sommige researchers hadden wel 50 koppen koffie op tijdens de drie dagen durende beurs. Indrukwekkend.

Het ‘spelen’ met NFC was uiteraard dolle pret. Het bouwen van een koppeling tussen de reader en onze applicatie had best nog wat voeten in de aarde, maar toen alles eenmaal soepel draaide, en de readers snel genoeg reageerden op de kaarten, werd pas echt duidelijk dat NFC iets heeft. Potentie. De toekomst. Hoe je het ook noemt, het heeft zeker bijgedragen aan een succesvolle Corporate Research Experience.