Een paar weken geleden was Chris op de Mobile Convention in Amsterdam. Dit is wat Chris mee terug heeft genomen van de MoCoAm 2011.

In de rij voor de entree voelde ik mij alsof ik per ongeluk op de huishoudbeurs was beland: uit de toon. Om mij heen stonden voornamelijk snelle jongens met zonnebrillen in het achterover gekamde haar, hun blouse net iets te ver open, hard lachend in hun mobieltjes. De paar verdwaalde techneuten kon je er zo uitpikken.

Dat stereotyperende beeld ebte langzaam weg naarmate de dag vorderde. Toch bleven er verschillen bestaan tussen de techneuten en de rest van het publiek. Techneuten wilden praten over “playfulness”, “persuasive design”, “agile”, “joint effort” en de toekomst, terwijl de rest over het hier en nu wilde praten, en concrete antwoorden wilde op de native vs HTML5 vraag, of hoe kun je succes garanderen, wat kost een app, hoe weet je wat je moet bouwen, A of B, links of rechts, wie kan mij helpen?

Sommigen gaven het publiek wat ze wilde: eenduidigheid. Peter-Paul Koch zei: HTML5. Sommige bureau’s zeiden: een app kost zus en zo. Anderen zeiden: door onze resultaten uit het verleden weten wij wat je moet bouwen en kunnen wij succes garanderen.

Wij zeggen dat niet.

Veel vragen zijn voor één specifiek project wel te beantwoorden. Maar elk project is anders. Daarom geloven wij in maatwerk. Voor het ene project is een met Scrum ontwikkelde iOS app van €20k perfect, voor het andere project is het beter om met een klassiekere ontwikkelmethode een HTML5 app van €200k te bouwen. Maatwerk, voor design, techniek en proces. Dat is ons antwoord.

Daar beantwoorden we niet alle vragen mee. Wij weten ook niet van tevoren wat je moet bouwen of dat het een groot succes zal worden. Zou wel makkelijk zijn, maar zo werkt het niet, en iemand die het tegenovergestelde beweert, die liegt. Wel kunnen we door onze kennis te combineren met de domeinkennis van de klant en door de eindgebruiker bij het ontwikkelproces te betrekken samen een educated guess maken. Dat is onderdeel van het project, er samen achterkomen hoe je de eindgebruikers verleidt en helpt, en daarop bijsturen.

Daarom willen wij zo graag praten over “playfulness”, “persuasive design”, “agile” en “joint effort”.