De makers van Space Quest zijn terug met een nieuw idee. En wij gaan ze helpen!

Een paar weken geleden kwamen Mark en Scott, de oorspronkelijke “Two Guys from Andromeda” en makers van de Space Quest adventuregames, terug van pensioen. Zomaar. Ze hadden een plan: een nieuw bedrijf, Guys From Andromeda LLC, en een nieuwe game, SpaceVenture.

Gisteravond lanceerde hun Kickstarter campagne. Wij worden onderaan speciaal bedankt en gaan samen met ze een demo-game in HTML5 maken.

Maar wacht even. Wat is een Kickstarter campagne? Space Quest Adventuregames? Even terugspoelen.

We zijn er allemaal mee opgegroeid

Adventuregames. Er is vrijwel geen Q’er die er niet mee bekend is. In de jaren ’90 waren ze helemaal hip en daar waren voornamelijk twee bedrijven bij betrokken: Lucasarts (van George Lucas, de bedenker van Star Wars) en Sierra OnLine.

Lucasarts maakte games als Monkey Island, onwijs coole klassiekers die onlangs terug aan het komen zijn in vernieuwde vorm op platformen als iOS en Xbox 360.

Sierra OnLine, hun grote concurrent, was daarentegen de maker van de “Quest” series: Quest for Glory, King’s Quest, Police Quest, Hero’s Quest, Space Quest, en Leisure Suit Larry (wat geen Quest is, maar je begrijpt wat we bedoelen).

Deze games hebben onze jeugd ontzettend leuk gemaakt en onze ouders ontzettend moe (omdat we ons huiswerk niet deden). Maar ze hebben ook Martin en Rahul dusdanig beïnvloed dat ze uiteindelijk in de IT-industrie zijn beland. Ook altijd met een passie voor games, wat terug te zien is in hun werk.

Leuk verhaal, maar waar koppelt dit dan aan terug?

Toen deze games uitkwamen, oh zo lang geleden, was Space Quest de favoriet van Rahul en Martin. De makers daarvan, Mark Crowe en Scott Murphy, zijn ooit belazerd door Sierra: ze kregen geen controle over de serie op het toppunt van haar populariteit en er ging van alles mis. Nu dat ze terug zijn gekomen, willen ze het goed doen met een spel waar ze zelf alle controle over hebben en die ze samen met de fans kunnen maken.

Dat doen ze met een Kickstarter campagne. Kickstarter is een “crowdfunding” website die de laatste tijd steeds meer onder de aandacht is. Laatst heeft Tim Schafer, een van de oorspronkelijke makers van Monkey Island (van Lucasarts, dus, zoals boven benoemd, kun je het nog volgen?) meer dan $3 miljoen binnengehaald met een supercampagne voor het maken van een nieuwe adventuregame zoals we die vroeger ook kenden. Dat heeft een aantal andere voormalige makers van games, zoals Scott en Mark, geïnspireerd om hetzelfde te doen.

Hoe het werkt: je schrijft je idee op, vaak met een mooie videopresentatie en wat voorbeelden van wat je wil gaan doen, en je stelt een financieel doel. De Two Guys hebben $500,000 gekozen. Je geeft aan hoe lang het moet duren tot dat geld binnen is, en vervolgens kunnen mensen investeren in je plan. Er zijn verschillende manieren om te investeren en je krijgt er verschillende dingen voor terug, zoals het product zelf of een t-shirt. (Wat je niet krijgt is eigendom over het idee, want dat zou snel lastig worden.)

Als het financiële doel wordt gehaald, dan krijgt de maker toegang tot de hele som en kun je ermee doen wat je wil (wat vermoedelijk betekent dat je gaat maken wat je hebt aangekondigd). Doel niet gehaald? Dan krijg je geen geld en hoeft niemand te betalen. Dus het is redelijk all-or-nothing.

Maar eerst

Maar eerst moet die $500,000 binnengehaald worden. En daar gaan wij nou bij helpen. In hun eerste pitch gaven de Two Guys aan dat ze op zoek waren naar mensen die ze konden helpen bij het maken van een game. Daarvoor zijn allerlei verschillende rollen, zoals artiesten, geluidsspecialisten, acteurs, noem maar op. Maar ook programmeurs om de daadwerkelijke game te maken! En laten we daar nou net goed in zijn ;-)

Martin en Richard, die samen een gameskoers voor Q42 aan het besnuffelen zijn, maakten een demo van hoe zo’n adventuregame eruit kon zien in HTML5 en stuurden die op. We verwachtten er niet zoveel van; misschien dat ze nu wat meer zouden afweten van HTML5 en er over na konden denken om dat als optie te gaan gebruiken.

Maar de reactie was ongelofelijk: ze zeiden dat ze honderden pitches hadden gekregen, maar dat wij de enigen waren die een echte demo hadden opgestuurd! Een dag later hingen Rahul en Martin aan een Skype-call met twee van hun kinderhelden. En nu gaan we samen met ze een nog veel uitgebreidere demogame maken als onderdeel van de Kickstarter campagne.

De campagne duurt tot in begin juni en in die tijd moet de volledige som verdiend worden. Het plan is als volgt: iedere $100k die verdiend wordt, wordt beloond met een verbeterde versie van de demo. We beginnen met een schets — een speelbare schets. En nadat er nog $100k bij is gekomen, produceren we daar een verbeterde versie van. Misschien met kleur, of voor iPad — dat weten we nog niet. Samen met de investeerders gaan we kijken naar wat de leukste onderdelen zijn om te maken tijdens de Kickstarter periode.

Het wordt leuk! Wij hebben er zin in. Rahul en Martin kunnen hiermee een item van hun bucket list afvinken en wij krijgen een kans om te laten zien hoe je games in HTML5 kunt maken. Sowieso een mooie tentoonstelling, ook als de Kickstarter uiteindelijk niet lukt.

Kijk met ons mee op de Kickstarter pagina van Spaceventure:

http://tgakick.com

En wil je meer lezen over hoe het maken van de HTML5 game demo gegaan is? Check dan de blogpost van Martin erover!