Afgelopen week ging een significante aanpassing voor experimenteel videolabelinggame Waisda live. Samen met Beeld & Geluid en het Waisda projectteam hebben we gefocust op het verbeteren van de zichtbaarheid van Waisda en het verminderen van de kans dat je in je eentje in een spel zit.

Daartoe hebben we een aantal verbeteringen bedacht en geïmplementeerd:

  • Je ziet nu vanaf de homepage of er iemand in een spel zit. Dit is belangrijk omdat je dan niet eerst hoeft te klikken om er dan vervolgens achter te komen dat je de enige in de zaal bent. Met deze aanpassing hopen we ervoor te zorgen dat spelers vooral samen gaan spelen zodat de kwaliteit van ingevoerde tags omhoog gaat en spelers de lol van het samen spelen meer meemaken.
  • In dezelfde trant kun je nu direct vanuit het spel een tweet of email sturen naar je vrienden om ze uit te nodigen om mee te doen. Het idee hierachter is dat je meteen kunt aangeven dat je nu in het spel zit en hulp kunt gebruiken. Twitter was hiervoor de beste oplossing, omdat het platform erg gefocust is op realtime communicatie. Dat betekent dat de kans dat iemand meteen een tweet van een vriend ziet, op de link klikt, en meespeelt groter is dan bijv. door een SMS te sturen of per email (al hebben we toch email erin zitten voor degenen die geen Twitter account hebben).
  • Een onzichtbare maar interessante feature is dat nu ook door de site zelf wordt getweet op @waisdaspelers. Dit account is opgezet om aan te geven dat er een lopend spel is waar spelers nodig zijn. Je wordt niet gespamd, daar hebben we op gelet, zodat je niet alleen maar tweets over Waisda games voorbij ziet komen. Maar we hopen wel op deze manier een soort feed te genereren waarmee je ons en Beeld & Geluid kunt helpen om videoarchieven beter doorzoekbaar te maken.

Op het Waisda blog lees je overigens meer over de veranderingen en kun je bijhouden wat voor ontwikkelingen er plaatsvinden. Het blog bevat ook verschillende tips en trucs om o.a. je score te maximaliseren, beter te begrijpen hoe de regels in elkaar zitten en om te vertellen dat Waisda bijvoorbeeld op de Boer zoekt Vrouw homepage staat (zoals vorige week het geval was).

Waisda is een project in opdracht van Beeld & Geluid en de KRO dat in mei 2009 werd gelanceerd. Q42 ondersteunt het project met onderhoud en denkt mee met de klant op het gebied van nieuwe functionaliteit, user interface aanpassingen en technische optimalisatie.