Website Van Gogh Museum wint belangrijkste internetprijs ter wereld 🥳

W00t, samen met Van Gogh Museum, Dept en Polteq slepen we twee prestigieuze Webby Awards binnen in de categorie 'websites van culturele instellingen'

Website Van Gogh Museum wint belangrijkste internetprijs ter wereld 🥳

Met ruim 13.000 inzendingen uit meer dan 70 landen worden de Webby Awards met recht de 'Oscars van het internet' genoemd. Alle grote merken en bureaus doen mee. Als je al één zo'n prijs binnensleept, zit je gebakken. Je kunt je dus voorstellen hoe we ons voelen met twee van die felbegeerde awards in de pocket! 🤩

Ja, je leest het goed. Met vangoghmuseum.nl winnen we niet alleen de publieksprijs maar óók de juryprijs. Het lukte ons nog maar één keer eerder om bij de Webby's de juryprijs in de wacht te slepen. Dat was twee jaar geleden met één van onze meest bijzondere projecten, de archeologiewebsite rond de Noord/Zuidlijn in Amsterdam.

En nu dus weer met de nieuwe site van het Van Gogh Museum! Het museum wint in de categorie 'Websites and Mobile Sites - Cultural Institutions' van partijen als Museo Reina Sofia, Elbphilharmonie Hamburg en het Rijksmuseum - waarvoor we onlangs óók een nieuwe site hebben gebouwd. Afgelopen maand waren de rollen trouwens omgedraaid: toen wonnen we met rijksmuseum.nl een GLAMi Award, een belangrijke internationale museumprijs, en werd vangoghmuseum.nl derde.

De nieuwe website van het Van Gogh Museum hebben we gemaakt in samenwerking met het digitale team van het museum, Dept (design) en Polteq (software testing). De site onderscheidt zich door opvallend kleurgebruik, een volledig gedigitaliseerde museumcollectie, krachtige interactieve verhalen en veel slimme features.

Impressie van de nieuwe website van het Van Gogh Museum

Elke pagina op vangoghmuseum.nl heeft een andere kleur geïnspireerd op Vincents palet, waarbij de kleur past bij het getoonde kunstwerk. Dit in combinatie met subtiele animaties zorgt voor een hoge attentiewaarde bij de gebruiker. Om het engagement verder te vergroten zijn er nieuwe contentvormen bedacht waarmee rijke en relevante verhalen kunnen worden verteld. De interactieve afbeeldingen, video's en vergelijkers nodigen de gebruiker dan ook uit om urenlang door de site te dwalen.

Daarbij kunnen zij ook alle schilderijen, tekeningen en brieven uit de collectie bekijken. Dankzij onze ultra-resolution storytellingtool Micrio is inzoomen tot op de penseelstreek van de kunstwerken zelfs mogelijk. Zo dichtbij Van Goghs schilderijen komen, kan alleen online.

Laptop met een ingezoomd zelfportret van Vincent van Gogh
Inzoomen op een zelfportret van Van Gogh dankzij Micrio

Voor een nog betere aansluiting van online op offline kunnen bezoekers op de website zien welke werken nu op zaal hangen. En met de door ons bedachte nieuwe functionaliteit ‘Vincent for Scale’ wordt de ware grootte van een werk getoond aan de hand van een geïllustreerd Van Gogh-figuurtje.

Ook voor kunstprofessionals biedt de nieuwe site verdieping: collectiegegevens zijn uitgebreid met de herkomst plus de tentoonstellingen waar een werk te zien was.

En dankzij de extra focus op toegankelijkheid kunnen blinden en slechtzienden met hun screenreader goed door de site navigeren, en net als iedereen opgaan in de wereld van Vincent van Gogh.

Kortom: een digitale ervaring waar Van Gogh trots op zou zijn geweest!