Zeven bouwers over zeven bouwsels
Twee keer genomineerd voor een Lovie en vijf keer op de shortlist terecht gekomen. Dat is nogal wat. Zeven projecten waarmee we, in ieder geval volgens de Lovie jury, tot de top 15% van het Europese web behoren. Wat vinden de bouwers nou zélf het vetst aan de geprezen cases?
Martin over 0h n0
“0h y3s!”, riep Martin toen hij hoorde dat 0h n0 genomineerd is voor een People’s Voice Lovie én een Lovie van de jury in de categorie Games. Wat hij vooral vet vindt, is dat het door bizar veel mensen gespeeld wordt en het contact wat hij met deze spelers heeft via reviews en sociale media. “Het is heel gaaf om zoveel mensen op deze manier te bereiken!”
(Trouwens, aan de People’s Choice Lovie kun jij ons helpen! Dat doe je door hier te stemmen op 0h n0.)
Guido over DesignMuseum.org
De website voor het Design Museum, gebouwd met Fabrique, is ook genomineerd voor een People’s Voice Lovie én een Lovie van de jury. In de categorie Best Home/Welcome Page. Guido kan zich daar wel in vinden, want wat hij het allervetst vindt: “Hoe simpel de site lijkt, maar hoe kunstig het stiekem onder de motorkap is. Alle kleine dingetjes bij elkaar zorgen ervoor dat de site zo goed werkt.” Een vet voorbeeld is het menu-hamburgertje, dat met een CSS-animatie een sluit-kruisje wordt.
(Pssst, ook aan deze People’s Choice Lovie kun jij ons helpen. Je stem voor Design Museum mag hier.)
Mathijs over de KLM Apple Watch App
De jury plaatste de KLM Watch App op de shortlist in de categorie ‘Best User Experience’. Wat Mathijs het supervetst vindt sluit daar mooi bij aan: “Het interaction design van deze app haalt alle stress bij je weg, door niet alle informatie van je vlucht te tonen, maar alleen wat je nodig hebt en precies wanneer je het nodig hebt. Wat je ziet op je Watch, verandert met je fase mee. En dat kan omdat we niet de KLM app simpelweg verkleind hebben voor de Apple Watch, maar een échte Watch app hebben gebouwd.”
Roelf-Jan over DenHaag.com
Ook DenHaag.com, ook gebouwd met Fabrique, haalde een plekje op de felbegeerde shortlist. In de categorie ‘Travel/Tourism’. Wat Roelf-Jan zelf het vetst vindt: “Hoe extreem veel data er ontsloten is en hoe je daar als gebruiker gedachteloos doorheen geleid wordt. Het borrelt vanzelf wel boven wat je wilt gaan doen, in plaats van dat je daar specifiek naar op zoek moet.”
Bram over LessonUp!
“Eindelijk een tool bedacht met de leraar in het achterhoofd”, zo omschrijft Bram LessonUp!, dat een plek op de shortlist in de categorie ‘Schools & Education’ heeft gescoord. “Het geeft leraren superpowers! Dat is toch vet?!” Allemaal door het interaction design met de échte klassituatie als leidraad. “Nooit meer stuntelen voor de klas. Je hoeft je les namelijk niet meer te onderbreken om uit de presentatie te gaan om een video af te spelen of een quiz te doen. Alles zit in de player zelf.”
JasperH over PAPER
PAPER verdiende volgens de jury een plekje op de shortlist in de categorie ‘Lifestyle: Tablet’. JasperH vindt het vooral supervet dat hij PAPER isomorphisch heeft mogen bouwen. Alles wordt daarom isomorphisch serverside ingeladen. “Op de url staat dus écht de content, de browser hoeft zelf niet te renderen.”
TimS over VanGoghMuseum.nl
Last but not least is de site die we bouwden met Fabrique voor het Van Gogh Museum in de categorie ‘Art’. Wat voor TimS het allerallervetst is, is dat dit het project is waarvoor het enige echte QMS geboren is. “Tijdens Van Gogh heb ik het gebouwd en nu wordt het in heel veel andere projecten gebruikt, zoals de site van het Design Museum. Ik bouwde versie 0.5 (ook weer op basis van bestaand werk voor bijvoorbeeld Rijksmuseum en DenHaag.com), het Design Museum team bouwde versie 0.6 en Laurens heeft de 1.0 versie voor Staatsloterij gemaakt.”
Dat was ‘m. Zeven bouwsels. Zeven geprezen bouwsels. En wij zijn zo trots als een aap met zeven…