Louise, Leonard en Korjan in het hoge noorden

Drie Q’ers op bezoek bij onze nieuwe zusterbedrijven in Stockholm

Zonnige selfie van twee vrouwen en drie mannen in Stockhom.

Vorige maand maakten we bekend dat Q42 en Fabrique in het huwelijksbootje, eh… vikingschip zijn gestapt met het Zweedse ARC. Q’ers Louise, Leonard en Korjan togen naar het noorden om zelf te ervaren, waarom dit samengaan voor ons als engineers toffe nieuwe kansen en inzichten biedt. Hier hun logboek van twee dagen Stockholm.

Korjan: Bij Above zou ik zelf wel willen werken

Er wacht ons een interessant programma. We spreken steeds mensen van verschillende bedrijven.

Ook al zitten de verschillende bedrijven in een tijdelijk pand in Stockholm, de entree, werkplekken en vergaderruimtes zien er strak uit. Alles lijkt heel goed geregeld te zijn. Beneden is een ruimte waar net onder andere het kaartspel Magic: The Gathering Magic wordt gespeeld. Een soort analoge spelletjesmiddag dus!

Aangekomen bij hardwarebedrijf Above denk ik: hier zou ik zelf wel willen werken! Above heeft alleen zoveel geheime projecten, dat ik heel even twijfel of het bedrijf zélf niet confidential is. Een soort Kingsman. De ruimtes met 3D-printers, zagen, audio- en videospul geven een heel fijne makers vibe. Er is ook net een Tinker Tuesday bezig. De gedachte hier is: als je innovatie wilt, heb je creativiteit nodig, en voor creativiteit heb je fun & play nodig. Precies wat wij altijd doen met Passietijd. Ik word hier heel blij van.

De ontwerpers van Nameless.today benaderen problemen vanuit service design: zij zetten mensen uit de verschillende bedrijven bij elkaar om écht verschillende invalshoeken te krijgen. Wat dat betreft zijn al die soorten disciplines binnen één bureaugroep een heuse aanwinst.

Oh, en tot slot leerde ik nog dat zelfs de Zweden geen fan zijn van Nederlandse broodjeslunch. 😉

Louise: Nieuwe manieren om kennis uit te wisselen

Het valt me gelijk op dat bij ARC veel dingen heel goed en professioneel geregeld zijn. Een mooi kantoor. Serieuze office management. Een zelfgemaakte tool om een bureau te reserveren en met een focus-mode als je niet gestoord wilt worden. Bij Q is alles misschien minder strak geregeld, maar het voordeel daarvan is wel dat iedereen zich verantwoordelijk voelt om er echt een happy place for nerds van te maken.

Net als Korjan word ik heel enthousiast van Above. Hun deel van het ARC-kantoor voelt het meest aan als een speeltuin. Ze hebben veel coole tools om mee te spelen (CNC's, 3D-printers, naaimachines, houtbewerkingstools, enzovoort). Tijdens de onboarding volgt iedereen een minicursus in het gebruik van alle machines die ze tot hun beschikking hebben, zodat iedereen zich op zijn gemak voelt en gaat dromen om zelf dingen te maken.

Above gaat aan op positive change, en dat zie je ook wel aan hun klanten, zoals FairPhone. Ze doen best veel met audio, waaronder het Sonos-Ikea partnerschap. Above legt de focus heel erg op de product experience in plaats van het product zelf. Daar kan ik me zeker in vinden. En we kunnen van ze leren: ze hebben voor Sonos bijvoorbeeld eerst een feature gefaked en daarmee getest. Door dat te filmen en aan de klant te laten zien, konden ze aantonen hoe enthousiast gebruikers ervan zouden worden en daarmee veel makkelijker de klant overtuigen van hun idee.

Softwarebedrijf Umain is vergelijkbaar met Q. Hun grootste klant is McDonalds waarvoor ze de loyalty-app maken inclusief alle infrastructuur eromheen. Opvallend: de app is gebouwd met Kotlin Multiplatform Mobile (KMM). Bij Q gebruiken we vooral React Native als crossplatformtechnologie, maar Umain is heel enthousiast over Kotlin-multiplatform waarvan ze inmiddels de grootste gebruiker ter wereld zijn.

Vergeleken met Q doet Umain dus soortgelijk werk, maar wat mij betreft hebben we bij Q meer interessante klanten. Ook is er bij Q meer ruimte voor persoonlijkheid en individualisme - misschien juist omdat we iets minder strak georganiseerd zijn. 😉

Eén van de sterke punten van Q42 is het vermogen om gemakkelijk kennis met elkaar te delen. Het is laagdrempelig om met een willekeurige collega te praten over een bepaalde technologie of aanpak. Als we dat kunnen uitbreiden naar alle bedrijven binnen ARC, denk ik dat het ons ongetwijfeld op onverwachte manieren kan helpen. Bijvoorbeeld leren hoe de professionals bij Cupole consultancy doen. Of hoe ze bij Above hardware- en software-ontwikkeling combineren. Die kennis opdoen, daar kijk ik naar uit.

Leonard: Open, fijne cultuur met veel aandacht voor de mens

Er heerst bij ARC een open, fijne cultuur met veel aandacht voor de sociale kant. Vergelijkbaar met Q. En er werken allemaal erg toegankelijke mensen.

Ik zie dus veel gedeelde waardes. En ook de mission statements van de verschillende bedrijven overlappen voor een flink deel met die van Q. Bijvoorbeeld:

  • Umain: samenwerken, nieuwsgierigheid, transparantie, ambitie, plezier
  • Above: positieve verandering stimuleren
  • Cupole: bold moves, humble steps

De bedrijven zijn grotendeels boutique bureaus met een sterke cultuur die is blijven bestaan na het samengaan met ARC. Ze werken stuk voor stuk voor toffe klanten, wat iets zegt over het niveau en de kwaliteit:

  • Umain: McDonalds, Nike, Polestar, Evoko
  • Above: Fairphone, Sonos
  • Kurppa Hosk: Nike, Pinterest, BeatPort

Bijzonder aan Above is dat zij hardware realiseren vanaf nul tot verpakt product. Van hardware kun je niet zomaar een MVP releasen, vertellen ze. Heel vroeg gebruiksfeedback ophalen en manieren vinden om dat te doen is dus cruciaal. Ik vind dat erg interessant. Wij doen natuurlijk regelmatig onze eigen usabilitytests, maar kunnen we niet nog meer testen vóórdat we gaan bouwen?

Tot slot iets tofs: bij Umain maken ze stranden schoon als bedrijfsuitje. 💚


Meer weten over waarom we enthousiast zijn over ARC? Lees deze blogpost van Chris!