Vermeer-interactive wint 's werelds belangrijkste internetprijs
Samen met Rijksmuseum en Fabrique slepen we twee prestigieuze Webby Awards binnen voor de Micrio-interactive "Dichter bij Johannes Vermeer" 🤩
De 'Oscars van het internet'. Met ruim 14.000 inzendingen uit meer dan 70 landen kunnen de Webby Awards met recht 's werelds belangrijkste internetprijs worden genoemd. Dus je kunt je voorstellen, dat we ontzettend trots zijn dit jaar twee van die prestigieuze prijzen te winnen! 🥳
Samen met het Rijksmuseum en designpartner Fabrique slepen we zowel in de categorie 'Websites - Cultural Institutions' als in de categorie 'Virtual experiences - Arts, Fashion, Retail & Culture' de juryprijs binnen voor de interactive rond Johannes Vermeer. De jury verkiest daarbij Dichter bij Johannes Vermeer boven onder andere de nieuwe website van het Guggenheim Museum in Bilbao en de virtuele showroom van H&M.
Begin 2023 heeft het Rijksmuseum 't grootste aantal Vermeer-schilderijen ooit bijeengebracht. Speciaal voor deze overzichtstentoonstelling bedachten we met het museum en Fabrique een hoogwaardige online experience. Met onze ultra-res storytellingtool Micrio maakten we een virtuele ontdekkingstocht door alle Vermeer-werken, waarbij de 37 schilderijen tot in het kleinste detail zijn te ervaren.
Je kunt daarbij zelf ronddwalen door de virtuele expositie of je laten leiden door de Britse acteur Stephen Fry en de Nederlandse actrice Joy Delima die allebei een tour hebben ingesproken. Per schilderij vertellen zij een verhaal vol details en wetenswaardigheden.
Meerdere schilderijen zijn te bekijken op een ultra hoge resolutie van 5 micron (digitaliseringsresolutie). Hierdoor kan zo ver worden ingezoomd, dat de minutieuze pigmentdeeltjes in de verf haarscherp zichtbaar worden. En dat allemaal zonder dat de performance er onder lijdt.
Met ruim 14.000 inzendingen uit meer dan 70 landen zijn de Webby Awards de belangrijkste internationale internetprijzen. De awards worden sinds 1996 uitgereikt aan bureaus die de beste websites, apps, social media-campagnes, internetvideo’s en online advertenties hebben ontwikkeld. Bij de Webby’s wordt onderscheid gemaakt tussen twee prijssoorten: The Webby Award en The People's Voice Award. De eerste wordt toegekend door een jury van experts, de tweede is een publieksprijs die door de online community wordt gekozen. In eerdere jaren wonnen we al Webby Awards voor onder andere de nieuwe website van het Van Gogh Museum en de archeologiewebsite Below the Surface, die overigens beide ook gebruikmaken van Micrio.
Meer weten over onze museumprojecten? Check https://q42.nl/werk en https://blog.q42.nl!